مشاوره خانواده چیست؟_مشاوره خانواده چگونه به رابطه سالم اعضای خانواده کمک می کند؟
مشاوره خانواده چیست؟_مشاوره خانواده چگونه به رابطه سالم اعضای خانواده کمک می کند؟ ٠٢١٨٨٣٧٧٨١٦
شخصیت کاریزماتیک چیست؟_شخص کاریزما چه ویژگی هایی دارد؟ روانشناسی شخصیت

شخصیت کاریزماتیک چیست؟_شخص کاریزما چه ویژگی هایی دارد؟

کاریزماتیک چیست؟

کاریزما توانایی مسحور کردن و تحت تاثیر قرار دادن دیگران است. حاصل ارتباطات عالی و مهارت های بین فردی که می توان آنها را آموخت و بهبود بخشید. آیا شما می دانید شخصیت کاریزماتیک چیست ؟ برخلاف اینکه اکثریت فکر می کنند داشتن شخصیت کاریزما ذاتی است، مهارتی است. برای اینکه بخواهید در مصاحبه های شغلی از بین افراد انتخاب گردید، برای اینکه بتوانید دوست یا همسر مورد نظر خود را انتخاب کنید و تعامل بهتری با همکاران، دوستان و خانواده خود داشته باشید تا رضایت کلی شما از زندگی بالا رود، بهتر است این مهارت ها را بیاموزید و با تمرین در خود بکار برید. اگر قصد ازدواج دارید پیشنهاد میکنیم مشاوره ازدواج را جدی بگیرید.

ویژگی کلی کاریزما

کاریزماتیک بودن شامل برقراری ارتباط پویا، همراه با اشتیاق و اشتیاق و در عین حال نشان دادن زبان بدن مثبت است. این شامل مثبت اندیشی، داشتن خوش بینی و اعتماد به نفس و همچنین متقاعدکننده بودن و ایجاد احترام و اعتماد دیگران است. بعنوان یک متخصص روانشناس معتقدم که همه ما می توانیم با توسعه مهارت های بین فردی خود از طریق درک و تمرین یاد بگیریم که کاریزماتیک باشیم. با این حال، به یاد داشته باشید که هر چقدر هم کاریزماتیک باشید، نمی‌توانید همیشه همه مردم را راضی نگه دارید و همچنین نباید تلاش کنید.

آموزش مهارتهای شخصیت کاریزما

شخصیت کاریزماتیک چیست کلیه مطالبی که در کارگاه آشنایی با شخصیت کاریزماتیک مطرح کردیم را برای شما عزیزان آماده کرده ایم که می توانید آن را مطالعه نمایید

تکنیک های شخصیت کاریزماتیک

شخصیت کاریزما افراد بسیار موفقی هستند فرد کاریزما وقتی بخواهد به نوک قله برسد، چه در زمینه شغلی ، درزمینه فرزند پروری، ریاست و ... اگر این ویژگی ها را داشته باشد یک فرد موفق در زندگی خواهد بود. اول از همه باید بدانید ویژگی های شخصیت کاریزماتیک چیست ویژگی های شخصیت کاریزماتیک، ذاتی نیست بلکه مهارتهایی اکتسابی است که افراد می توانند آنها رابیاموزند و در خود تقویت کنند. همه ما می دانیم که تغییر بسیار سخت است. فردی که تغییر می کند ، حتی برای اطرافیانش هم سخت است که بتوانند با شخصیت جدید او مواجه شوند و آن را بپذیرند. اما به هرحال راه موفقیت راه پر فراز و نشیبی است که قطعا فرد برای رسیدن به آن باید سختی های زیادی را متحمل شود. فردی که می پذیرد و می خواهد تغییر کند حتی گاهی خودش دچار شک و تردید می شود و به شک می افتد که نکند کل مسیر را دارم اشتباه طی می کنم و یا دچار بحران هویت می شوند. اما باید بپذیریم تغییر درد و رنج و اذیت دارد که باید آنها را تحمل کنید تا به آن آزادی که می خواستید برسید و از زندان افکار پوچ و اشتباهی که مدتها در آن زندگی می کردید خلاص شوید.

شخصیت کاریزماتیک

کاریزماتیک شخصیتی و ذاتی نیست بلکه اکتسابی است

برای داشتن شخصیت کایزماتیک ما باید تلاش کنیم تا آن شخصیت جذاب را در خود ایجاد کنیم. حال شما تصور می کنید که فرد کاریزما چه ویژگی هایی دارد و شخصیت کاریزماتیک چیست؟ فرد کاریزما همیشه مورد تایید همه است معمولا کسی به او نه نمی گوید و همواره هرچیزی که می خواند به دست می آورند چون همه اطرافیانش نسبت به او لطف و محبت دارند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که فرد کاریزما قطعا شخصیتی جذاب نیست ممکن است همه او را دوست نداشته باشند اما فرد کاریزما در تمام ویژگی های مثبت حد عالی دارد پس قطعا نسبت به دیگران جذاب تر است و همه او را دوست دارند.
شاید خود شما هم جزو افراد کاریزما باشید در این کلاس شما متوجه می شوید که خودتان یا اطرافیانتان جزو این افراد هستید یا خیر. حتی گاهی در بین فرزندان یک خانواده ممکن است یک فرزند خانواده جزو این افراد باشد. البته گاهی این افراد ممکن است یک مادر کاریزما باشد اما یک همسر کاریزما نه! برای اینکه فردی بتواند در همه روابط اجتماعی خود شخصیتی جذاب داشته باشد ، باید ویژگی های زیر را یاد بگیرد:

افرادی که می خواهند حرف خود را اثبات کنند، مثلا فردی که می گوید دیدی آنچه من می گفتم درست بود دیدی تو اشتباه کردی اینجور افراد افرادی خودخواه هستند که میخواهند خود را اثبات کنند یعنی به هیچ عنوان عزت نفس ندارند. چون فردی که به حرمت نفس رسیده است هرگز نیازی نمی بیند تا خود را بین دیگران مطرح کند. عزت نفس چیست را مطالعه نمایید.

فرد کاریزما هرگز اینطوری مسئله و مشکل را حل نمی کند و چالش را مورد بررسی قرار می دهد. متاسفانه اکثر والدین ما در شیوه های فرزندپروری خود از این جملات استفاده زیادی می کنند و تصور می کنند بچه ها حرف ما را گوش نمی کنند و اگر گوش می دادند مسئله ای پیش نمی آمد. که 100 البته این نحوه گفتگو بیشتر فرزند را در لوپ لجبازی قرار می دهد و شروع می کند به انجام خلاف آنچه پدر و مادر می گویند. فرد کاریزما هرگز از این عبارات استفاده نمی کند بلکه می گوید این مسئله پیش آمده و ما باید آن را حل کنیم نه بیشتر خودمان را اذیت کنیم. از نظر من وجود فرد کاریزماتیک در خانواده واقعا گوهر است و قابل ستایش. چون وقتی می بنید برای فردی مشکلی پیش آمده جو خانواده را مدیریت می کند و همه را به سکوت و بعد به همفکری دعوت می کند جهت حل مشکل، بسیار می تواند به بنیان خانواده و بهبود روابط اعضای خانواده کمک کند. پس فرد کاریزما فرد حل مسئله است چون ذهنش خود به خود می رود سمت حل مسئله .

فرد کاریزماتیک خودساخته است و سهم خود را از مسائل پیدا می کند


گاهی در ارتباط با افراد سرزنشگر، افراد عصبی و خشمگین، افرادی که فحاشی می کنند، افراد افسرده و ... ما اصلا نمی توانیم با آن کنار بیاییم. آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده ؟ که نتوانید با رفتار یک فرد کنار بیایید و به شدت شما را بهم می ریزد؟ یک فرد کاریزماتیک در این شرایط فکر می کند و ریشه یابی می کند که چرا آن موضوع از ذهنش بیرون نمیرود باید به شما بگویم که قطعا یک رگه هایی از آن ویژگی در وجود شما هست. مثلا خشم شدیدی را در خود سرکوب کرده اید یا اضطراب شدیدی دارید یا فرد قاطعی نیستید! پس وقتی یه موضوعی ذهن شما را بهم می ریزد نرید سراغ اتهام زدن به دیگران که اونها رو مقصر کنین. فردی که شخصیت کاریزماتیک داره  میره سهم مسئولیت خودش رو مورد بررسی قرار میده که دقیقا کجا و چه رفتاری کرده که باعث دریافت همچین رفتاری شده؟ مثلا چرا مدیر من دائم با من رفتارهای پرخاشگرانه دارد؟ البته رفتار او اشتباه است اما شاید من زمان مناسبی با او صحبت نکردم یا با کلامم او را عصبانی می کنم مثلا در تایم استراحت او با او صحبت می کنم و وقت او را می گیرم یا اینکه درگیر مسائل بزرگتری است و من بند می کنم به مسائل کوچکتری که خیلی اهمیتی ندارند و ...
پس در ادامه مبحث شخصیت کاریزماتیک چیست باید بگوییم فرد کاریزما تمام موقعیت ها رو مورد بررسی قرار میده و مدام انگشت اتهامش سمت خودشه. درنتیجه می توان خودساختگی را از ویژگی های مهم این افراد دانست

ویژگی های فرد کاریزما

فرد کاریزما احساس آرامش دارد

در بین مراجعینم بسیار دیده ام که هر فکری که درباره دیگران می کنند همان فکر را هم درباره خودشان می کنند. مثلا فردی که مدام دیگران را ارزیابی می کند و مورد سرزنش قرار می دهد، هزار برابر آن را در مورد خودش دارد. پس صبور بودن و داشتن آرامش در شرایط سخت، از ویژگی های دیگر افراد دارای شخصیت کاریزماتیک است. آرامشی درونی بدون هیچ نشخوار فکری. افرادی که مدام در حال خودسرزنشگری و خودتنبیهی هستند هرگز به آرامش درونی نمی رسند چون نسبت به همه بدبین هستند و بسیار آشفته و مستاصل هستند.

افراد با ویژگی های کاریزمتیک هیچوقت در موضع دفاعی نمی روند

مثلا وقتی فردی آنها را ارزیابی می کند، آنها هرگز ناراحت نمی شوند و درگیری ذهنی برای خود ایجاد نمی کنند چون به این بلوغ فکری رسیده اند که آن شخص 100 برابر درحال ارزیابی و تحقیر خودش است درنتیجه به خاطر عزت نفسی که دارد هرگز به اینکه دیگران چه عیب جویی های از او دارند، توجه نمی کند.

عیب جویی نمی کنند و به دنبال تایید هم نیستند

یک مراجعی داشتم در کل جلسات روان درمانی فقط درباره مسائل و مشکلات دیگران صحبت می کرد. یعنی تمام جلسات درمانی او به عیب جویی از دیگران می گذشت. تا زمانی که این فرد از ویژگی های منفی خودش خسته نشود و خودش نخواهد که درمان شود، هیچ تغییری در او صورت نمی گیرد. حتی در طی جلسات هم که با اشتباهات رفتاری خود آشنا می شد، شروع می کرد به تحقیق در آن زمینه و برای جلسه درمان بعدی، شروع می کرد به اینکه من را به چالش بکشد و او تایید شود. افراد با شخصیت کاریزماتیک هرگز به دنبال تایید شدن توسط دیگران نیستند

ذهن پرسشگری و تفکر نقاد دارد

افراد کاریزما زودباور و دهن بین نیستند و به راحتی تحت تاثیر حرفهای دیگران قرار نمی گیرند. افرادی نیستند که به راحتی بتوان با احساسات آنها را تحت کنترل قرار داد چون عمیق و فکور است. یکی از اهداف روانکاوی این است که افراد را فکور کنیم و بینش آنها را بهبود ببخشیم. نگاه عمیق به مسائل دارد و اهل مطالعه است . چطور تفکر نقاد را افزایش دهیم؟ اول از همه مطالعه . هرچه دانش و آگاهی شما بیشتر می شود کمتر تحت تاثیر مسائل بی ارزش قرار می گیرید. قدرتی که پیدا می کنید در اثر دانش و آگاهی باعث میشه که کمتر کسی بتونه شما را تحت تاثیر عواطف و احساسات قرار بده. درصد خیلی کمی از افراد هستند که رشد عقلی و رشد سنی آنها به موازات هم بوده است.

شخصیت کاریزماتیک فردی مهربان است نه فردی مهرطلب

یک شخصیت کاریزماتیک فردی مهربان است که بدنبال تایید دیگران نیست. فرد مهرطلب همیشه بابت خوبی هایی که می کند درقبال آن توقع دارد و همیشه ناراحت وغمگین است همیشه عصبانی است. همیشه می گوید دیگران از من سواستفاده می کنند چون او همیشه خط قرمز ها و استانداردهای خودش را دارد و هرگز اجازه نمی دهد که کسی از او سواستفاده کند.
فرد کاریزما حرف علمی و مستند را می پذیرد. افرادی که دیکتاتور مآب هستند و نیاز به قدرت در آنها بسیار زیاد است و با ایجاد حس حقارت در دیگران، به این نیاز خود پاسخ می دهند، هرگز نمی توانند شخصیت کاریزماتیک باشند. 

افراد کاریزما مرتکب اشتباه می شوند اما هرگز اشتباه خود را تکرار نمی کنند

افراد کاریزما، خوددوست هستند نه خودشیفته ولی اصلا اهل سرزنش و شماتت خود نیستند. اگر اشتباهی مرتکب شوند آن را می پذیرند اما خود را تنبیه و توبیخ نمی کنند. 


نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  1. نوری
    نوری

    خانم دکتر ممکنه افرادی که بد و از لحاظ شخصیتی ناسالم هستند هم کاریزماتیک باشن؟ من با فردی در ارتباط بودم که خیلی نفوذ زیادی داشت و حرفاشو به کرسی می شوند اما واقعا فرد سالمی نبود یعنی گاهی وقتها احساس می کردم ادم بدذاتیه ، میشه توضیح بدید

    1. مدیر سایت
      مدیر سایت

      افراد کاریزماتیک نیز مهارت های متقاعدسازی و تأثیرگذاری بسیار خوبی دارند. آنها اغلب می توانند مردم را وادار به خواسته خود کنند و آنها را در یک هدف مشترک متحد کنند. از این توانایی می توان هم برای خوب و هم برای بد استفاده کرد. گاهی افراد کاریزماتیک ولی ناسالم، ممکن است بتوانند اطرافیان خود را تحت تأثیر قرار داده و آنها را تشویق به انجام کارهایی کنند که حتی ممکن به نظر نمی رسد. آنها می توانند افراد را به انجام کارهای سخت ترغیب کنند. با این حال ، یک کلاهبردار اعتماد به نفس کاریزماتیک ممکن است بتواند از مهارت های خود برای جلب اعتماد و احترام قربانیان خود قبل از اخاذی پول یا سایر اشیاء با ارزش استفاده کند.

  2. معلم
    معلم

    خانم دکتر چقدر مطالب کارگاهتون مفید بود چجوری می تونیم متوجه بشیم که چقدر محبوب هستیم

    1. مدیر سایت
      مدیر سایت

      اگر بخوام تجربه خودمو در این رابطه بنویسم به نظر من محبوبیت هر کسی به میزان شایستگی هایی که برای کشیدن رنج هایش داشته و سرزنش را از خودش زدوده و به جاش رنج هایش را با نور و عشق مزین کرده. یک جمله ای از داستایفسکی است که همیشه در مواجهه با رنج های روزگار به ذهنم می آید این است که تمام هراس من در زندگی این است که مبادا شایستگی رنج هایم را نداشته باشم. سربلندان تاریخ به خوبی می دانند که جاده شکوفایی را از رنج و مشقت ساخته اند . حالا من می خوام از شما بپرسم آیا بدون رنج می شه عاشق شد یا به شکوه رسید؟ بنابراین رنج اولین حقیقت زندگی است بنابراین اگر ما می خواهیم رنج هایمان را متوقف کنیم با شایستگی باید تصمیم های خلاقانه ای بگیریم هرچقدر تصمیم های ما خلاقانه تر باشد یعنی ما محبوب خودمان هستیم که داریم میزان رنج را کم می کنیم  

سوال خود را از ما بپرسید