معیارهای ازدواج_معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه روانشناسان کدام است
معیارهای ازدواج_معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه روانشناسان کدام است ٠٢١٨٨٣٧٧٨١٦
نیاز به مشاوره در زندگی مشترک_چه زمانی در زندگی مشترک به مشاوره نیاز داریم؟ روانشناسی

نیاز به مشاوره در زندگی مشترک_چه زمانی در زندگی مشترک به مشاوره نیاز داریم؟

با یافتن یک مشاور خوب که در زمینه زوج درمانی متخصص است شروع کنید. نکته مهم این است که هر دوی زوجین با درمانگر احساس راحتی کنند، بنابراین در این زمینه تلاش زیادی انجام دهید.

آیا به زوج درمانگر نیاز دارید؟

سوالات زیر را در مورد خود، همسر و زندگی مشترک در نظر داشته باشید.

  • آیا در سنین پایین ازدواج کرده اید ؟
  • آیا دارای مدرک تحصیلی هستید ؟
  • آیا در طبقه پایین جامعه هستید ؟
  • آیا همسرتان از دین دیگری است ؟
  • آیا والدین تان طلاق گرفته اند ؟
  • آیا اغلب از یکدیگر انتقاد می کنید ؟
  • آیا در ازدواج تان رفتار تدافعی زیادی وجود دارد ؟
  • آیا تمایل دارید از یکدیگر جدا شوید ؟
  • آیا معتقد هستید ارتباط تان با یکدیگر ضعیف است ؟
  • آیا در ازدواج شما وجود خیانت ، اعتیاد یا سوءاستفاده احساس می شود؟

اگر پاسخ شما به بیشتر سوالات فوق مثبت است از منظر آماری ریسک بالایی برای طلاق دارید. البته نه به این معنی که طلاق اجتناب ناپذیر است بلکه به این معنی که باید تلاش بیشتری برای حفظ رابطه انجام دهید. مشاور زوج درمانگر می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

همسرانی که انتظارات واقع بینانه از یکدیگر و زندگی مشترک خود دارند، ارتباط خوبی با هم دارند، از مهارت های حل تعارضات استفاده می کنند و با یکدیگر سازگار هستند ریسک کمتری در طلاق دارد. البته هنوز هم ممکن است از مشاوره در مواقع بروز تعارض و یا به منظور تقویت مهارت های ارتباطی و ایجاد پیوندی قوی استفاده کنند.

 

اثربخشی مشاوره ازدواج

بیشترین و مؤثرترین روش درمانی ، زوج درمانی با تمرکز عاطفی (EFT) است که توسط دکتر سو جانسون تهیه شده است. تحقیقات نشان می دهد که این روش درمانی روشی ماندگار است و برای افراد با پیشینه های مختلف قومی و فرهنگی نیز مفید است.

به عنوان مثال ، در یک مطالعه 2017 ، به اثربخشی زوج درمانی در گروهی از کهنه سربازان ، با تنوع در سن و نژاد پرداخته شد و یافته ها حاکی از آن بود که به طور کلی مؤثر است ، و روابط تا 18 ماه پس از درمان نیز رو به بهبود بودند. مطالعه دیگری که در سال 2017 انجام شده همچنین نشان داد که بهبود ها تا 24 ماه بعد از درمان به طول انجامید. تحقیقات منتشر شده در سال 2015 ، نشان داد که EFT را در زوج هایی که دچار ناباروری هستند ، مفید دانست.

همچنین روش هایی برای بررسی اینکه روانشناسی ازدواج | مشاوره ازدواج درواقع برای شما مؤثر است یا خیر نیز وجود دارد. مشاوران باور دارند که انواع مختلفی زوجین ممکن است نتایج بیشتری از مشاوره به دست آورند.

 

کدام زوج ها بیشترین بهره را از مشاوره ازدواج می گیرند؟

اگر خود را در لیست زیر می بینید ، احتمالاً از دیدن یک مشاور ازدواج سود بیشتری می برید.

  • زوج های جوان تر
  • زوج هی ضد تبعیض جنسیت و طرفدار برابری
  • زوج هایی که همچنان عاشق یکدیگر هستند
  • زوج هایی که نسبت به درمان و مشاوره رویکرد مثبتی دارند
  • همسرانی که به دنبال یافتن ایرادات خود هستند

 

کدام زوج ها از مشاوره زناشویی کمترین نتیجه را می گیرند؟

اگر ازدواج شما بیشتر شبیه موارد زیر است ، مشاوره ممکن است برای شما مؤثر نباشد. این بدان معنا نیست که باید تسلیم شوید ، بلکه انتظارات واقع بینانه داشته باشید.

  • زوج هایی که قبل از کمک خواستن زمان زیادی صبر می کنند
  • ازدواج هایی که یکی از زوجین تصمیم خود مبنی بر طلاق را گرفته است
  • زوج هایی که برای نجات زندگی خود حاضر به پذیرش هر پیشنهادی هستند
  • ازواج هایی که یکی از زوجین به الکل، مواد مخدر یا پورنوگرافی اعتیاد دارد
  • ازواج هایی که در آن یکی از زوجین در جلسات مشاوره شرکت می کند اما تلاشی برای انجام آنها نمی کند.

 

راه حل های زوج های خوشبخت

تحقیقات جان گوتمن به زوجهای خوشبخت و موفق برای یافتن راه حل ها نگاه می کند. او کشف کرد که حتی اگر همه زوج ها در ازدواج خود نزاع و دعوا داشته باشند ، زوج های خوشحال ظاهرا می دانند که چگونه می توانند اختلافات خود را به دلیل پایه و اساس محبت و دوستی اداره کنند. زوج های ناراضی این مجموعه مهارت را ندارند.

به طور کلی ، محققان ازدواج و روابط می گویند که هدف از زوج درمانی باید تغییر الگوهای تعامل ، ارتباط عاطفی و ارتباط بین شرکا باشد.

 

منتظر دریافت کمک نباشید

اگر فکر می کنید ازدواج شما دچار مشکل شده است ، منتظر نمانید. در اسرع وقت کمک بخواهید. برای بودجه و زمان برای این درمان برنامه ریزی کنید. هر چه بیشتر منتظر بمانید ، بازگرداندن روابط تان سخت تر خواهد بود. به زودی که علائم هشدار دهنده ظاهر می شوند ، مشاوره زوج های حرفه ای پیدا کرده یا در یک دوره ازدواج یا تجربه آخر هفته شرکت کنند.


نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  1. معصومه
    معصومه

    سلام خانم دکتر واقعا ممنون از پاسخگویی به سوالات، خانم دکتر من بسیار نگرانم شوهرم بهم خیانت کنه همه به من می گن آنقدر در مورد این موضوع فکر می کنی که آخر اتفاق می افته. واقعا اینکه می گن به هرچی فکر کنی آخر اتفاق می افته درسته؟

    1. مدیر سایت
      مدیر سایت

      با سلام درباره سوالتان اتفاقا چند هفته پیش یک مقاله ای از یکی از ژورنال های معتبر را داشتم مطالعه می کردم که به همین موضوع پرداخته بود که دوست داشتم نتیجه اش رو برای شما به طور خلاصه توضیح بدم. در این مقاله اشاره کرده بود که به میزانی که آدمها توی رابطه زناشویی از رها شدن و آمدن شخص سوم به زندگی شون، می ترسن، به همان اندازه ی ترس و واهمه ای که دارن ممکنه این اتفاق براشون بیفته. اگر بخوام طبق رویکرد روان درمانی توضیح بدم، باید بگم ما آدمها انگار با بقیه طوری برخورد می کنیم تا طرحواره های تشکیل شده در دوران کودکی خودمون رو تایید کنیم. بنابراین اگر ما طرحواره رها شدگی داشته باشیم حتما در رابطه زناشویی خودمون طوری برخورد می کنیم که این اتفاق بیفته . در ارتباط با تجربه های روانکاوی ام، بسیار افرادی را دیده ام و شنیدم که گویا همیشه نگران این بودن که دوستشون یا همکارشون بهشون نارو بزنه. درصورتیکه می خوام بهتون بگم این نه تنها نگرانی نیست بلکه انگار اطمینان به این مسئله دارند که حتما طرفشون اونها رو می پیچونه و ازشون سواستفاده می کنه. چونکه این افراد عین یک پلیس برخورد می کنند و به جای اینکه روی صمیمیت و رفاقتشون کار کنند، تمام انرژی روانیشون صرف پلیس بازی و چک کردن و تعقیب و منفی کردن صرف می کنند بنابراین فضای دوستی و صمیمیتشون کم کم مسموم میشه بنابراین وقتی فضا اینجوری سرد بشه معلومه خب آن کسی که مدام مورد تعقیب و پلیس بازی داره قرار می گیره ناخودآگاه کم کم خسته میشه و ممکنه کاری ازش سر بزنه که آدمهایی که پلیس بازی می کردند ، تو خیال خودشون فکر کنند بلخره موفق شدند تا واقعیت طرف رو کشف کنند. حالا اگر بخواهم مثالم را به طور دیگه ای بزنم که شما مادری را در نظر بگیرید که بسیار مهر طلب هست و نظر و تایید دیگران در ارتباط با تربیت فرزندانش بسیار مهم است و اهمیت داره . حالا فکر کنید هر جا مهمانی می روند و یا وقتی خونه هستن مدام به بچه هاش تذکر می داده آروم بازی کنین حواستون باشه سرو صدا نکنین و آبروی منو نبرید جلو همسایه ها و ...خب شما حساب کنید یک مادری تا شب هزار بار این حرف رو به فرزندش بگه معلومه چه اتفاقی می افته. ذات آدمها لجبازه و انگار چیزی را که یکی مدام تکرار کنه برعکسش رو انجام میده و شروع می کنه به عصبانیت و فحاشی و واقعا چیزی که مادر ازش ترس و واهمه داشته گویا داره اتفاق می افته انگار آن مادر محترم با رفتارش ناخودآگاه کاری کرد که فرزندانش واقعا باعث آبروریزیش بشن . فکر کنم با مثالی که زدم دیگه متوجه کارتون شده باشید که چه عواقبی می تونه داشته باشه.  

سوال خود را از ما بپرسید