روانشناسی ازدواج_تعریف ازدواج از دیدگاه روانشناسی
روانشناسی ازدواج_تعریف ازدواج از دیدگاه روانشناسی ٠٢١٨٨٣٧٧٨١٦
روانشناسی ازدواج_تعریف ازدواج از دیدگاه روانشناسی روانشناسی ازدواج

روانشناسی ازدواج_تعریف ازدواج از دیدگاه روانشناسی

آمادگی ازدواج

شما می توانید بسیار عاشق، با هزاران تصمیم و توهم باشید، اما باید بدانید که ازدواج همیشه هولناک نیست . بنابراین، اهمیتی که باید به این تصمیم داده شود. تصمیم ازدواج به سن بستگی ندارد، بلکه به تجزیه و تحلیل و بلوغ بستگی دارد تا بدانیم آیا واقعاً به هر چیزی که دلالت بر اتحاد با کسی دارد متعهد هستیم یا خیر و واقعاً تا آخر عمر است . به همین ترتیب، دیده می شود که برخی از زوج ها اشتباه می کنند و معتقدند هر مشکلی که در خواستگاری داشته باشند با ازدواج حل می شود.از سوی دیگر، عوامل دیگری نیز برای مؤثر بودن رابطه زناشویی وجود دارد، به عنوان مثال: شناخت خوب یکدیگر، ارتباط، اعتماد، زمان و حتی زندگی کاری بر این مرحله از زندگی تأثیر می گذارد .

در پادکست روانشناسی زیر به دو فاکتور بسیار مهم و اساسی از نظر روانشناسی ازدواج پرداخته ایم که قطعا برای شما مفید خواهد بود:

روانشناسی ازدواج چیست؟

 روانشناسی ازدواج به انتخاب درست و هوشمندانه کمک می کند.  در ادامه به اخلاق ها و ویژگی هایی که مورد بحث روانشناسی ازدواج است اشاره می کنیم و یک فرد می تواند در همسر آینده اش دنبال آنها باشد و خود هم آنها را رعایت کند.

تعهد به رشد شخصی مورد تایید روانشناسی ازدواج

از دید روانشناسی ازدواج باید کسی را انتخاب کنید که علاوه بر این که ایده ی رشد شخصی را دارد بلکه در راستای آن قدم هم بر می دارد. او باید به آمادگی ازدواج رسیده باشد. بسیاری از مردم فقط در حد صحبت کردن به بهبود و ارتقا رفتار های شخصیتی خود می پردازند اما در عمل کاری نمی کنند. هنگامی که شما زندگی خود را هدفمند می کنید و کارهایی هم از قبیل ترک سیگار، صبور شدن در برابر رفتار های همسر، بالا بردن اعتماد به نفس و...را انجام می دهید همسرتان به شما اعتماد می کند. در روانشناسی ازدواج باید این کارها دو طرفه باشد تا زندگی به کیفیت مطلوب برسد.

در ادامه به بررسی مهم‌ترین عوامل مؤثر در ازدواج می‌پردازیم :

تجزیه و تحلیل طرف مقابل

پدربزرگ و مادربزرگ و پدر و مادر می گویند : «معاشرت برای این است که یکدیگر را بشناسند» و این جمله ای پر از حقیقت است; اما شناخت یک شخص زمان کوتاهی نمی برد. خواستگاری رابطه ای است که نیاز به زمان دارد تا بتوانید شریک زندگی خود را بشناسید . به طوری که شما کشف کنید که چه چیزی را در او دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید (این قبل از ازدواج است). خود را، به طوری که آنها خود را همانگونه که هستند بپذیرند . در غیر این صورت، وقتی زن و شوهری همدیگر را خوب نمی شناسند و تصمیم به ازدواج می گیرند، این ازدواج زودگذر است . از سوی دیگر، ارتباط نیز یک عامل کلیدی در هر رابطه است. در ازدواج، ارتباط باید روان باشد ، زن و شوهر باید بدانند چگونه با هم ارتباط برقرار کنند و اختلافات خود را به بهترین شکل حل کنند .

اعتماد یکی دیگر از عواملی است که بر یک رابطه سنگینی می کند . اگر چنین اعتمادی وجود نداشته باشد، همه چیز به طلاق تضمینی اشاره دارد. اعتماد به کسی و جلب اعتماد دیگری کار آسانی نیست. به این عامل، احترام ، احترامی که به شریک زندگی خود می دهید و اعتمادی که به شما می دهد اضافه شده است. اگر در رابطه شما کنترل، تحمیل و میل به تسلط وجود دارد، باید بدانید که هنوز برای ازدواج آماده نیستید . تعهد مستلزم برنامه ریزی ، ساختن یک پروژه زندگی است که شما و شریک زندگیتان را راهنمایی کند. وقتی هر دوی شما از قبل اعتماد لازم را داشته باشید بهترین کار را انجام می دهد.
 

روانشناسی ازدواج

در روانشناسی ازدواج فرد میتواند در رابطه با تعهد به رشد شخصی سوالاتی به این شکل از همسرش بپرسد.

در رابطه با احساسات و عواطف خود در سال های گذشته چه چیز هایی را آموخته اید و باعث چه تغییراتی در شما شده اند؟

روابط گذشته به شما چه چیز هایی را آموخته اند و رابطه های فعلی شما چگونه اند و چه فرقی با گذشته دارند؟

نقاط ضعف شما کدامند و دلیل آنها چیست؟

در گذشته زمانی که دچار مشکل می شدید به چه منابعی مراجعه می کردید و تا چه حد مفید بودند؟

در سال های آینده قصد دارید چه تغییراتی بکنید؟

باز بودن روحی و احساسی از موارد روانشناسی ازدواج

روانشناسی ازدواج معتقد می باشد اگر همسرتان در بیان احساساتش با شما مشکل داشته باشد و نتواند این کار را بکند، او آمادگی ازدواج و ایجاد یک رابطه صمیمی را ندارد. بر اساس روانشناسی ازدواج فردی که دارای سخاوت احساسی باشد می تواند ازدواج کند. اگر غیر از این باشد باید از طرف مقابل گدایی عشق کنید. در روانشناسی ازدواج باز بودن روحی و احساسی فرد مورد نظر عملا کلید قلب او را به همسرش می دهد.

در روانشناسی ازدواج فرد می تواند در رابطه با باز بودن روحی و احساسی فرد مقابل خود سوالات زیر را بیان کند:

آیا می توانید به کسانی که دوستشان دارید ابراز احساسات کنید و در حال حاضر به چه کسی به راحتی می توانید بگویید دوستت دارم؟

در کدام زمینه ابراز احساسات مشکل دارید و آیا این موضوع به مرور زمان قابل تغییر می باشد یا خیر؟

چه زمانی درباره ی احساسات خود با اطرافیان خود صحبت می کنید و بعد از انجام این کار چه احساسی دارید؟

آیا در ابراز احساسات خود مشکل دارید و اگر دارید فکر میکنید این موضوع در روابط شما تاثیر داشته است؟

 

مزایای روانشناسی ازدواج

توصیه روانشناسی ازدواج بر صداقت

از نظر روانشناسی ازدواج صداقت داشتن و قابل اعتماد بودن از اصلی ترین و ضروری ترین اجزای یک رابطه ی سالم و مطلوب می باشند. روانشناسی ازدواج به این دلیل صداقت را در رابطه مهم می داند که زمانی شما می توانید روی صداقت همسرتان و حرف هایش حساب باز کنید حس امنیت و خاطر جمعی به شما دست می دهد. از نظر روانشناسی ازدواج وقتی شما در دراز مدت به کسی که به او اعتماد ندارید عشق بورزید برای شما و اعتماد به نفستان و همچنین آینده ی شما مخرب می باشد. از نظر روانشناسی ازدواج پیدا کردن همسر صادق به این معنا می باشد که فرد با خودش ، دیگران و شما صادق باشد. مطلب پیشنهادی: ازدواج موفق

پختگی و مسئولیت پذیری از تاکید های روانشناسی ازدواج

از دیدگاه روانشناسی ازدواج اگر شخصی که شما به عنوان همسر انتخاب کرده اید به پختگی و مسئولیت پذیری نرسیده باشد این احساس به شما دست می دهد که یک بچه را به فرزند خواندگی گرفته اید تا اینکه همسری را برای خود انتخاب کرده باشید. در این مواقع حتما و حتما قبل از هرتصمیمی باید مشاوره ازدواج را انجام داد. بسیاری مواقع وقتی دو نفر با هم آشنا می شوند و به توافق می رسند بسیاری از تفاوتها را یا نادیده می گیرند یا سعی میکنند خود را به قولی گول بزنند و تفاوتها را نبینند. گاهی نیز به امید اینکه بعد از ازدواج مشکلات حل خواهند شد، ازدواج می کنند و پس از مدتی پی می برند که چه تفاوتها و چه مسائل بزرگی را کوچک انگاشته اند و بعد از اینکه یک مدت از زندگی مشترکشان سپری شده تازه آن مشکلات خود را نشان داده اند. حتما و حتما مراجعه به روانشناس ازدواج به همه افراد توصیه می شود و همچنین تست ازدواج که بسیار می تواند کمک کننده باشد چرا که ابعاد روحی و فکری هر دو شخص را با هم مقایسه کرده و مشخص می کند خط فکری و نحوه زندگی زوج با هم یکسان یا مشابه است یا خیر!

دلیل ضرورت روانشناسی ازدواج

برخی از نشانه های پختگی و مسئولیت پذیری افراد که در مشاوره روانشناسی ازدواج مشخص می شود ، عبارتند از:

  • فرد توان این را دارد تا از خود خوب مراقبت کند (بتواند پول در بیاورد، تغذیه خوب برای خودش فراهم کند، محل زندگی خود را تمیز نگه دارد و نظم داشته باشد).
  • مسئولیت پذیر باشد به این معنا که به وعده های خود عمل کند و آنها را فراموش نکند.
  • برای خود حریم شخصی ایجاد کند و برای حریم شخصی خود و دیگران احترام قائل شود.

تاکید روانشناسی ازدواج بر داشتن اعتماد بنفس

از نظر روانشناسی ازدواج هرچه اعتماد به نفس فرد مورد نظرتان بالا باشد رابطه ای که با هم دارید بهتر می باشد.

از نظر روانشناسی ازدواج اعتماد به نفس داشتن شامل ویژگی های زیر می باشد.

  • به آنچه هست افتخار می کند.
  • به خود آسیب نمی رساند و از خود مراقبت می کند.
  • برای خود حریم درست می کند و اجازه نمی دهد کسی به او بی احترامی کند.
  • اعتماد به نفس او در عمل نمایان است و بنابراین به دیگران انگیزه می دهد که ریسک کنند و رویاهایشان را دنبال کنند.

داشتن نگرش مثبت در زندگی از کلیدهای روانشناسی ازدواج

از دید روانشناسی ازدواج، افراد با دید مثبت روابط مثبتی را دارند. بنابراین باید توجه داشت که افراد منفی نگر اجازه می دهند که ترس و نگرانی آنها را اداره کنند و این توسط یک متخصص روانشناس تشخیص داده خواهدشد. همچنین به آینده بدبین هستند و به کسی اعتماد نمی کنند. اما از دید روانشناسی آدم های مثبت اندیش به دنبال راه حل می باشند و موانع را به فرصت و از سختی ها برای آینده درس می گیرند. روان شناسی ازدواج بر این باور است که با کسانی ازدواج کنید که نگرش مثبت دارند. از نظر روانشناسی ازدواج عشق ذاتا انرژی مثبت دارد، پس چه بهتر با فردی مثبت اندیش باشد تا این حس در شما و او رشد کند.

اقتصاد و اهمیت آن در ازدواج

ما می دانیم که پول همه چیز نیست، اما در زندگی مردم بسیار ضروری است، زیرا به تأمین معاش کمک می کند . ازدواج، خانه داشتن، غذا خوردن، لباس پوشیدن، کفش پوشیدن و ... نیاز به هزینه دارد . پول مانعی برای بسیاری از زوج ها برای رسیدن به ثبات و حتی رسیدن به محراب است. زیرا آنها نمی توانند با نیازها و مسئولیت های وابسته به پول روبرو شوند.

بلوغ

ممکن است جوانان ازدواج کنند و در رابطه خود موفق شوند یا اینکه یک زوج بالغ ازدواج کنند و ازدواج آنها زودگذر باشد. همه چیز به بلوغ مردم بستگی دارد. شما می توانید 40 ساله باشید و هنوز بالغ نشده اید.
 


نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  1. رضا
    رضا

    سلام و تشکر خانم دکتر من رفتم خواستگاری یک دختر خانمی که 3 تا خواهرداره و 4 برادر . مشکل با پرجمعیت بودن خانواده اش ندارم ولی چون هیچ شناختی ازشون ندارم و آشناییمون سنتی بوده و ایشونو به من معرفی کردن به نظر شما شناخت خودش و خانواده اش چقدر زمان می بره و اگر خواهر ها و برادر هاش شبیه من نباشن از نظر طرز فکری چقدر تو زندگی من تاثیر گذاره؟

    1. مدیر سایت
      مدیر سایت

      ازدواج درست ازدواجی است که در آن شباهت ها زیاد و تفاوتها کمتر باشد. هرچقدر شباهت ها بیشتر باشد ریسک ازدواج کمتر خواهد بود و این شباهت ها در شخصیت دو طرف، فرهنگ، نگرش ها و باورهای مذهبی، سیاسی اقتصادی، تحلیلی و خانواده بسیار مهم است.

  2. پارمیس
    پارمیس

    خانم دکتر مطالب سایتتون عالیه واقعا ازتون ممنونیم من یه خواستگار دارم که 10 سال ازم بزرگتره به نظر شما اختلاف سنی خیلی مهمه؟

    1. مدیر سایت
      مدیر سایت

      اگر مثلا شما خانم باشید 35 ساله و اقا 25 سالش قطعا دچار مشکل می شوید بستگی دارد در چه دهه سنی خود باشید و آیا ثبات شخصیتی در شما شکل گرفته یا خیر!

  3. نازی
    نازی

    دوست پسر من همش می گه من قصدم ازدواجه اما اصلا برای ازدواج اقدامی نمی کنه شاید واسه اینه که کارش هنوز قطعی نشده که ثابت و دائمی هست یه نه. خلاصه من نمی فهمم باید چجوری باهاش رفتار کنم

    1. مدیر سایت
      مدیر سایت

      کار مسئله ی مهمی است و تا زمانی که کار و درآمد مشخص نشه هویت او یعنی شکل نگرفته و نباید هیچ اقدامی برای ازدواج کرد.

  4. ملودی
    ملودی

    من 30 سالمه و دوست پسرم 35 و هر دومون از اینکه همدیگه رو انتخاب کردیم برای ازدواج راضی ایم و مشکلی هم نداریم 2 سال هست که باهم دوستیم آیا قبل ازدواج حتما باید بیاییم برای مشاوره؟

    1. مدیر سایت
      مدیر سایت

      بله برای اطمینان از انتخاب در ازدواج حتما مراجعه کنین

سوال خود را از ما بپرسید