روانپزشک خوب_دکتر مجتبی بیوسه بهترین متخصص اعصاب و روان خدمات روانشناسی

روانپزشک خوب_دکتر مجتبی بیوسه بهترین متخصص اعصاب و روان

تشخیص انواع اختلالات و آسیبهای مغزی توسط یک روانپزشک خوب

همانطور که می دانید علاوه بر بیماری های جسمی متاسفانه بیماری های روحی و روانی نیز در بین افراد امروزه بسیار شایع است. حال  ممکن است این اختلال  یا بیماری شدید باشد حال خفیف. در شدید ترین حالت، شخص باید در بیمارستانهای اعصاب و روان بستری شود و تحت نظر قرار بگیرد مانند اختلال اسکیزوئید شدید، در موارد خفیف با دارو درمانی اختلال کم کم برطرف یا کنترل می شود. اختلالات روانی با "عدم هماهنگی و تعادل مواد شیمیایی مغز" همراه است. بهمین خاطر دارودرمانی جهت درمان آنها استفاده می شود.درنتیجه اگر افراد این را درک کنند، که توسط دارودرمانی می توانند فعالیت مغز خود را بهبود ببخشند، نسبت به مصرف داروهای روانپزشکی از خود مقاومت نشان نمی دهند. شایع ترین اختلالات اعصاب و روان که توسط یک روانپزشک به خوبی تشخیص داده می شوند و حتی ممکن است فرد هرگز متوجه نشود که بیماریش، ریشه در اعصاب و روان دارد و  برای این اختلالات و مشکلات باید به روانپزشک مراجعه کنند، شامل موارد زیر می باشد:

انواع اختلالات روانی رایج که توسط یک روانپزشک خوب تشخیص داده می شوند شامل:

  • وزوز گوش
  • مشکل در عدم تعادل
  • انگیزه پایین، مشکل عزت نفس
  • اختلالات اشتها
  • آلزایمر، هذیان، اعتیاد
  • اضطراب و افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه
  • احساس عدم قوت پا یا سندروم پای بیقرار
  • اوتیسم در کودکان و بزرگسالان
  • میگرن، سرگیجه، صرع، حمله پانیک
  • حواس پرتی و عدم تمرکز، نقص توجه،اختلال یادگیری، کندخوانی، مهارتهای اجتماعی ضعیف
  • نوسانات خلقی، اختلالات خشم، عصبانیت، پرخاشگری، تکانشگری
  • اختلالات شخصیت مانند اختلالات دوقطبی، بیش فعالی، اسکیزوفرنی، روانپریشی ، وسواس، اختلال هراس، اختلال وسواس فکری اجباری و فوبیا

روانپزشک خوب | بهترین متخصص اعصاب و روان | دکتر مجتبی بیوسه

از نظر روانپزشکی چه چیزی باعث اختلالات روانی می شود؟

هیچ دلیل واحدی برای بیماری روانی وجود ندارد. تعدادی از عوامل می توانند در خطر ابتلا به بیماری روانی نقش داشته باشند که توسط یک متخصص اعصاب و روان تشخیص داده می شود، مانند:

  • ژن ها و سابقه خانوادگی شما
  • تجربیات زندگی شما، مانند استرس یا سابقه سوء استفاده، به خصوص اگر در دوران کودکی اتفاق افتاده باشد
  • عوامل بیولوژیکی مانند عدم تعادل شیمیایی در مغز
  • یک آسیب مغزی تروماتیک
  • قرار گرفتن مادر در معرض ویروس ها یا مواد شیمیایی سمی در دوران بارداری
  • استفاده از الکل یا مواد مخدر تفریحی
  • داشتن یک بیماری جدی پزشکی مانند سرطان
  • داشتن دوستان کم و احساس تنهایی یا انزوا
  • اختلالات روانی ناشی از نقص شخصیت نیست. ربطی به تنبلی یا ضعیف بودن ندارند.

اختلالات روانی چگونه توسط یک روانپزشک خوب تشخیص داده می شوند؟

مراحل تشخیص عبارتند از:

یک سابقه پزشکی

یک معاینه فیزیکی و احتمالاً یک سری آزمایشات نیاز است اگر روانپزشک خوب شما تشخیص دهد که سایر شرایط پزشکی می تواند باعث علائم شما شود. یک ارزیابی روانشناختی که ایشان انجام می دهند، نیز به سوالاتی در مورد تفکر، احساسات و رفتار شما پاسخ خواهد داد.

ویژگی های یک روانپزشک خوب

معمولا روانپزشکانی که می توانند با مریضان خود ارتباط خوبی برقرار کنند و در آنها اعتماد بیافرینند، از سایر روانپزشکان موفق تر خواهد بود. مراجعی که به روانپزشک مراجعه میکند از لحاظ روحی در شرایط خوبی نیست و نیاز دارد به اینکه با پزشک خود ارتباط عاطفی برقرار کند و از مسائلی که از آنها رنجیده یا نگران است صحبت کند. پس یک روانپزشک خوب با صبر و حوصله باید برای بیمار وقت بگذارد گاهی این مراجعین، خصوصا آن دسته که به متخصص روانشناس نیز مراجعه نمی کنند، تمایلی برای صحبت کردن ندارند و این درواقع دانش، تجربه و مهارت روانپزشک است که می تواند جهت برقراری ارتباط با  آنها کمک کننده باشد. اینکه چه روانشناس و روان پزشکی را خوب بدانیم به این بستگی دارد که چه کسی قضاوت می کند.  بستگی دارد که از روانپزشک چه خواسته شده است ، انتظار می رود چه نقشی را ایفا کند و چقدر با موفقیت در این زمینه سنجیده شده است.

 

جهت گرفتن وقت ویزیت روانپزشکی با روانپزشک خوب مرکز ما آقای دکتر مجتبی بیوسه بهترین متخص اعصاب وروان، می توانید همه روزه از ساعت 10 تا 20 با ما تماس بگیرید و وقت خود را به صورت حضوری یا آنلاین و تلفنی رزرو کنید.

تشخیص اختلالات شایع مغزی توسط بهترین متخصص اعصاب و روان

افراد به دلایل زیادی به دنبال کمک روانپزشکی هستند. این مشکلات می توانند ناگهانی باشند، مانند حمله پانیک، توهمات ترسناک، افکار خودکشی، یا شنیدن «صداها». یا ممکن است طولانی‌مدت‌تر باشند، مانند احساس غم و اندوه، ناامیدی، یا اضطرابی که به نظر می‌رسد هرگز برطرف نمی‌شوند یا مشکلاتی در عملکردشان ایجاد می‌شود، که باعث می‌شود زندگی روزمره دچار تحریف یا خارج از کنترل شود.
روانپزشک امروزه طیف گسترده ای از درمان های بیولوژیکی ، روان درمانی و روان اجتماعی را ارائه می دهد که متناسب با نیازهای خاص بیمار است. روانپزشک خوب همچنین به عنوان متخصص پزشکی در ارتباط ذهن/مغز/بدن عمل می کند. روانپزشکان از درمانهای متنوعی از جمله انواع روان درمانی ، داروها و بستری مطابق با نیازهای هر بیمار استفاده می کنند. تعدادی داروی مؤثر وجود دارد که روانپزشک ممکن است برای درمان بیماری های روانی تجویز کند. روانپزشک این داروها را با توجه به وضعیت کلی پزشکی بیمار تجویز می کند. روانپزشک ممکن است ترکیب داروها در هر تعداد روان درمانی را توصیه کند.

روانپزشکان می توانند طیف وسیعی از آزمایشات آزمایشگاهی و روانشناسی پزشکی را انجام دهند که همراه با بحث با بیماران ، به ارائه تصویری از وضعیت جسمی و روانی بیمار کمک می کند. روانپزشک ، که باید سالهای بیشتری در زمینه روانکاوی آموزش ببیند ، به بیمار کمک می کند تا رویدادها ، خاطرات و احساسات گذشته را که بسیاری از آنها فراموش شده اند ، به خاطر بیاورد و بررسی کند ، به عنوان وسیله ای برای کمک به بیمار در درک احساسات و رفتار فعلی. تحصیلات و آموزش بالینی یک روانپزشک خوب، او را برای درک ارتباط پیچیده بین بیماریهای عاطفی و سایر بیماریها و روابط ژنتیک و سابقه بیماری خانوادگی، ارزیابی اطلاعات پزشکی و روانی، برای تشخیص  و توسعه برنامه های درمانی مجهز می کند. پس از تکمیل ارزیابی های کامل ، روانپزشکان می توانند داروهایی را برای کمک به درمان اختلالات روانی تجویز کنند. در حالی که مکانیسم دقیق عملکرد داروهای روانپزشکی به طور کامل شناخته نشده است ، آنها ممکن است سیگنالینگ شیمیایی و ارتباطات درون مغز را تعدیل کنند ، که ممکن است برخی از علائم اختلالات روانی را کاهش دهد. بیمارانی که تحت درمان دارویی طولانی مدت قرار می گیرند ، باید به طور دوره ای با روانپزشک خود ملاقات کنند تا اثر دارو و عوارض جانبی احتمالی را زیر نظر داشته باشند.

روانپزشک خوب | بهترین متخصص اعصاب و روان

گاهی اوقات پیدا کردن نوع بیماری روانی ممکن است باعث علائم شما شود ، دشوار است. اما صرف وقت و تلاش روانپزشک خوب برای تشخیص دقیق به تعیین درمان مناسب کمک می کند. هرچه اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید ، آمادگی بیشتری برای همکاری با متخصص بهداشت روانی خود برای درک علائم شما ممکن است داشته باشید. 

علائم تعیین کننده برای هر بیماری روانی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) ، که توسط انجمن روانپزشکان آمریکا منتشر شده است ، شرح داده شده است.

مطلب پیشنهادی مرتبط: روانپزشکی چیست و چه تفاوتی با روانشناسی دارد

چه معیار هایی یک روانپزشک را روانپزشک خوب میسازد

روانپزشکی بخشی از رشته پزشکی و یک تخصص اصلی پزشکی است که به بیماری های روانی و اختلالات روحی ، عاطفی و رفتاری در حضور یا عدم وجود اختلالات جسمی می پردازد. اختلالات روانپزشکی شامل تعدادی از مشکلات از دوران کودکی تا سنین بالاتر و همچنین بیماری روانی شدید و مزمن و کلیه اختلالات روانی است. یک روانپزشک خوب باید بتواند تمام اطلاعات از جمله عوامل بیولوژیکی ، روانشناختی ، اجتماعی و معنوی و فرهنگی را در باعث ایجاد و تجربه پریشانی عاطفی و رفتاری در بیمار شده است را بررسی کند و در واقع آنها را باهم ترکیب کند و علت اصلی بیماری را تشخیص دهد. یک روانپزشک خوب می تواند عدم اطمینان را مدیریت کند و با ابهامات او کنار بیاید. همچنین باید بتواند به بیماران و خانواده های آنها کمک کند تا در سیستم های پیچیده مراقبت های بهداشتی حرکت کنند تا آسیب نبینند.

برخی از گروه های اصلی اختلالات روانی عبارتند از:

  • اختلالات خلقی (مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی)
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات شخصیت
  • اختلالات روان پریشی (مانند اسکیزوفرنی)
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات مرتبط با ضربه (مانند اختلال استرس پس از سانحه)
  • اختلالات سوء مصرف مواد

ویژگی های یک روانپزشک خوب در غرب تهران

برای انتخاب یک روانپزشک خوب ویژگی های زیر را مدنظر داشته باشید:

روانپزشک خوب نسبت به بیماران خود متعهد است

بسیاری از روانپزشکان در مواقع اضطرار، به صورت تلفنی یا آنلاین با بیمار خود ارتباط برقرار می کنند. این مسئولیت پذیری احساس امنیت و آرامش را در بیمار ایجاد می کند و قطعا در بهبود او اثربخش خواهد بود چون اکثر بیماران روحی و روانی از خلاهای عاطفی ناشی از بی توجهی و بی عاطفگی به این بیماری ها دچار شده اند. در این زمینه می توانید از روانپزشک خود سوال کنید که آیا مشاوره تلفنی یا آنلاین نیز انجام می دهد یا خیر . یا مثلا اگر مشکلی بعد از مصرف دارو رخ داد، یا دارویی اثربخشی لازم را نخواهد داشت به ایشان چگونه می توان دسترسی داشت؟ 

یک روانپزشک خوب، قابل اعتماد است

ازآنجا که گاهی خصوصی ترین مسائل شخصی را باید با روانپزشکتان مطرح کنید، سعی کنید پزشکی انتخاب کنید که بتوانید به او اعتماد کنید شاید جلسات درمانی شما ماهها و سالها طول بکشد. پس باید پزشکی داشته باشید که با او احساس امنیت کنید. شاید برای برخی بیماران پزشکی که در حد چند دقیقه کوتاه تشخیص و تجویز دارو را انجام می دهد، خیلی مورد قبول نباشد. چون اکثر بیماران روحی و روانی نیاز دارند که شنیده شوند و دیده شوند. البته ناگفته نماند گاهی حتی بهترین روانپزشک تنها به خاطر ضیق وقت نمی تواند برای مراجع خود زمان بیشتری قائل شود و این دلیل بر عدم توجه او به مراجعان نیست . در این مواقع بهتر است شرایط پزشک و دیگر مراجعان را درنظر بگیرید و با دانستن اینکه آنها هم مانند شما نیازمند کمک روانپزشکشان هستند و حتی شاید حال آنها از شما نیز بدتر باشد، سعی کنید توقع خود را کمی پایین بیاورید و با شرایط کنار بیایید.

دکتر مجتبی بیوسه روزهای یکشنبه و پنجشنبه در مرکز مشاوره ما حضور دارند. درصورت نیاز به ویزیت با بهترین متخصص اعصاب و روان ما ، با ما تماس بگیرید.

تخصص روانپزشک

متخصص اعصاب و روان باید دارای مدرک MD یا DO داشته باشد. بهتر است بعنوان مثال اگر فرزند خردسالتان دچار اختلالات رفتاری و عصبی است او را پیش روانپزشک کودک و نوجوانان ببرید و مثلا سالمندتان را پیش روانپزشک سالمندان. پس تخصص روانپزشک را حتما در نظر بگیرید. البته این نکته درباره انتخاب روانشناس نیز صدق می کند. 

روانپزشک خوب متخصص

تجربه روانپزشک خوب

هرچه تجربه ی یک روانپزشک در زمینه اختلالات مغزی بیشتر باشد، اطلاعات دقیق تری از مشکلات بیمار خود به دست خواهد آورد و می تواند تجویز بهتری انجام دهد. می توانید برای به دست آوردن این اطلاعات از سیستم های جدید که در زمینه شناسایی عملکرد مغز اعم از عملکرد الکتریکی و مغناطیسی از روانپزشک خود سوالاتی پرسید یا در ارتباط با تکنیک های معالجه ای که ایشان معرفی می کنند اطلاعاتی به دست آورید و از درصد خطای آن سیستم ها و قابلیت اعتماد آنها مطمئن شوید و اینکه ببینید آیا شیوه های به روزی هستند یا منسوخ شده اند و مورد استفاده قرار نمی گیرند!

اهمیت جنسیت

بسیاری زنان یا مردان برای ابراز مسائل و مشکلات خود خصوصا درباره مشکلات جنسی، با هم جنس خود راحتتر می توانند ارتباط بگیرند درنتیجه این افراد باید با یک روانپزشک هم جنس خود را انتخاب کنند تا راحت بتوانند با او صحبت کنند و نه خجالت بکشند نه بخواهند پنهان کاری کنند.

انتخاب روانپزشک خوب

لحن و صحبت کردن روانپزشک اهمیت دارد.

یک روانپزشک خوب همواره باید بتواند با لحن مناسب و ساده با بیمار صحبت کند. بیماران نیاز دارند که به راحتی حرفهای پزشک خود را متوجه شوند. باید مریض احساس راحتی با پزشک خود داشته باشد و بتواند تمامی مشکلاتش را مطرح کند. البته این دلیل بر درد و دل کردن بیمار نیست و بیماران همواره باید بدانند کار اصلی روانپزشک ، تجویز دارو برای بهبود عملکرد مغز است و کار مشاوره و روانکاوی بعهده روانشناسان است. البته بسیاری از روانپزشکان نیز روانکاو هم هستند و در جلسات دارو درمانی با گذاشتن زمان بیشتر مشاوره روانکاوی نیز انجام می دهند.

در مرکز مشاوره و روانشناسی ما، علاوه بر خدمات روانشناسی، خدمات روانپزشکی توسط روانپزشک خوب ارائه می شود. جهت تعیین نوبت و اقدام جهت ویزیت شدن، با ما از ساعت 10 تا 20 تماس بگیرید. 

روانپزشک خوب به حرفهای بیمار خود خوب گوش می کند.

روانپزشکان وقت زیادی را با بیماران می گذرانند که به شیوه ای بدون قضاوت به آنها گوش می دهند. آنها گوش می دهند تا زندگی آنها ، جهان درونی آنها و افکار و احساسات آنها را بفهمند. هنگام تشخیص مشکلات بیماران ، داشتن سابقه کامل بسیار مهم است - و اغلب یک روانشناس خوب ممکن است مجبور شود در مواقعی که مشکلات ارتباطی متعددی دارند ، از آنها حمایت بیشتری کند ، برای مثال در افرادی که دارای اختلالات جسمی مغزی هستند (مانند زوال عقل یا آسیب مغزی) یا ناتوانی های ذهنی... به همین دلیل است که صبر و درک همراه با توانایی گوش دادن موثر است. هنگام برقراری ارتباط با بیماران ، همچنین باید به روشی موثر و قابل درک تلاش کنند، از اصطلاحات اصطلاحاتی اجتناب کرده و از زبان آشنا برای آنها استفاده کنند. بدون این ، هرگز نمی توانند با آنها رابطه ای سازنده و حمایتی برقرار کنند. علاوه بر این ، بیماران مبتلا به بیماری یکسان ، اغلب برای حمایت از آنها به برنامه های بسیار متفاوتی نیاز هست. به عنوان مثال ، هیچ دو فردی که از اسکیزوفرنی رنج می برند ، علائم مشابهی ندارند. و افراد به درمانها پاسخ متفاوتی خواهند داد. ممکن است شخص به طور کامل به یک دارو پاسخ دهد در حالی که شخص دیگر ممکن است به طور کامل پاسخ ندهد.

درمان بیماری های اعصاب و روان با روانپزشک خوب

دارودرمانی توسط روانپزشک خوب

گروهی از داروها هستند که برای درمان و مدیریت بیماری های روانی استفاده می شوند. این داروها با ایجاد تعادل بین مواد شیمیایی مختلف در مغز عمل می کنند. داروهای رایج روانپزشکی شامل داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد اضطراب ، داروهای ضد روان پریشی ، تثبیت کننده خلق و خو ، آرام بخش-خواب آور و محرک است. علیرغم نقش مهم آنها در درمان اختلالات سلامت روان ، باورهای اشتباه زیادی در مورد اثربخشی و استفاده از این داروها وجود دارد. در نتیجه ، افراد ممکن است بدون اطلاع پزشک خود به دنبال درمان باشند یا داروهای خود را متوقف کنند. 

انتظارات یا باورهای اشتباه در مورد دارودرمانی

"داروهای روانپزشکی مضر هستند و فقط یک عصا برای افراد ضعیف هستند که نمی توانند به مشکلات خود رسیدگی کنند."

برخی معتقدند که داروهای روانپزشکی صرفاً "قرص های شادی" هستند که "راهی آسان" برای افراد ضعیف است که نمی توانند با مشکلات خود کنار بیایند. این امر صحت ندارد زیرا نیاز به شجاعت بسیار زیادی است تا کسی به دنبال درمان و کمک باشد. در ترکیب با درمان ، داروهای بهبود کیفیت زندگی را نشان داده اند. برای بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های روانی ، این داروها برای تسکین علائم و ایجاد عملکرد در زندگی روزمره ضروری هستند.

داروهای روانپزشکی اعتیادآور هستند."

برخی اعتقاد دارند لزومی به مراجعه به یک روانپزشک خوب نیست و هرگز آنها نباید از روش دارودرمانی استفاده کند و باید روش های مشاوره، ورزش، هنردرمانی و ... را آغاز کنند چون بر این باورند که اکثر داروهای روانپزشکی اعتیادآور نیستند ، اگرچه ضد اضطراب ، آرام بخش ، خواب آور و محرک ها از این قاعده مستثنی هستند. بسیاری از افراد با قطع مصرف برخی از داروها علائم ترک را تجربه می کنند ، اما این بدان معنا نیست که اعتیاد ایجاد شده است. در صورت نگرانی در مورد ترک ، با پزشک خود در مورد توقف تدریجی دارو به جای توقف ناگهانی مشورت کنید.

"من فوراً باید احساس بهتری پیدا کنم."

4 هفته یا بیشتر در دوز مناسب برای مشاهده مزایای داروهای ضد افسردگی طول می کشد. علاوه بر این ، یافتن داروی مناسب می تواند مشکل باشد و آزمایشات متعدد داروهای مختلف ممکن است لازم باشد. اگر از دوره آزمایشی فراتر رفتید و نتیجه آن را مشاهده نکردید ، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

"اگر دارویی برای دوستم کار کند ، برای من نیز مؤثر است."

داروهای روانپزشکی برای هر فرد متفاوت عمل می کند. دارویی که ممکن است برای شخصی که می شناسید مفید بوده باشد ، ممکن است داروی مناسبی برای شما نباشد. بسیاری از بیماری ها می توانند علائم مشابهی را نشان دهند ، اما ممکن است به طور متفاوتی درمان شوند. این یکی از دلایلی است که شما هرگز نباید داروهای دیگران را مصرف کنید. 

داروهایی که توسط روانپزشک تجویز می شوند

  • داروهای ضد افسردگی-برای درمان افسردگی ، اختلال هراس ، PTSD ، اضطراب ، وسواس ، اختلال شخصیت مرزی و اختلالات خوردن استفاده می شود.
  • داروهای ضد روان پریشی - برای درمان علائم روان پریشی (هذیان و توهم) ، اسکیزوفرنی ، اختلال دوقطبی استفاده می شود.
  • آرام بخش و ضد اضطراب - برای درمان اضطراب و بی خوابی استفاده می شود.
  • خواب آور - برای ایجاد و حفظ خواب استفاده می شود.
  • تثبیت کننده های خلق و خو - برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شود.
  • محرک ها - برای درمان ADHD استفاده می شود.
  • روانپزشکان اغلب داروهایی را همراه با روان درمانی تجویز می کنند.

نکته مهم درباره مصرف دارو

هنگامی که فرد شروع به مصرف دارو می کند ، مهم است که آنها را بدون کمک روانپزشک خود قطع نکند. گاهی اوقات افرادی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می کنند احساس بهتری دارند و زود مصرف دارو را متوقف می کنند و ممکن است افسردگی دوباره عود کند. هنگامی که زمان توقف دارو فرا رسیده است ، روانپزشک خوب فرد به او کمک می کند تا دوز را به آرامی و با خیال راحت کاهش دهد. این مهم است که به بدن زمان بدهید تا با تغییرات سازگار شود. افراد به این داروها معتاد (یا "وابسته") نمی شوند ، اما قطع ناگهانی آنها نیز ممکن است باعث علائم ترک شود.


نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  1. محبی
    محبی

    من پدربرزگم رو پیش هر روانپزشکی می بردم اصلا به حرفهای دکتر گوش نمید اد و داروهاشو مصرف نمیکرد وقتی بردم پیش آقای دکتر بیوسه ، هم تشخیصشون خوب بود و هم اونقدر با احترام و تبحر برخورد کردن که پدربرزگم از اون موقع اصلا پافشاری نمی کنه که داروهاشو نخوره من خیلی ازشون ممنونم

  2. سپیده
    سپیده

    برای اختلال دوقطبی اومدم پیش ایشون واقعا راضی ام و تشکر می کنم. چون الان دارم با دارو این مشکلمو حل می کنم آقای دکتر بیوسه واقعا برای مریضاشون وقت می ذارن

  3. S.
    S.

    من پیش آقای دکتر بیوسه ویزیت شدم وااااقعا ایشون تونستن مشکل اصلی منو درست تشخیص بدن و داروهای خیلی خوبی برام تجویز کردن که خیلی حالمو بهتر کرد از تیم این مرکز تشکر می کنم

سوال خود را از ما بپرسید