طلاق سالم_چگونه طلاق سالم، آگاهانه و مسئولانه داشته باشیم؟ روانشناسی طلاق

طلاق سالم_چگونه طلاق سالم، آگاهانه و مسئولانه داشته باشیم؟

به کار بردن کلمه طلاق شاید چندان خوشایند نباشد،اما گاهی چاره ای جز این مورد نیست.خیلی ها بر این باورند که یک مشاوره ازدواج خوب می تواند منشا خیلی از مشکلات را شناسایی و قبل از بستن پیوند به طرفین هشدار دهد.در این مقاله در مورد طلاق سالم بحث خواهیم کرد.

چگونه می توان طلاق سالم داشت؟

جدایی و طلاق از نظر روحی و روانی اتفاق دشواری است، اما امکان اینکه یک جدایی سالم داشته باشیم هست. هیچ کس انتظار ندارد که زمانیکه ازدواج می کند با شکست روبرو شود. جدایی و طلاق از نظر عاطفی وقایع سختی هستند، اما می توان یک جدایی سالم داشت. روانشناسی طلاق چیست

معیار طلاق سالم: همکاری، ارتباط و میانجیگری

پایان یک ازدواج معمولاً سیل عواطفی از جمله: عصبانیت، غم، اضطراب و ترس را ایجاد می کند. بعضی اوقات این احساسات، زمانی رخ می‌دهد که شما انتظار آن را ندارید، و شما را غافلگیر می کند. چنین واکنش هایی طبیعی است و به مرور زمان این احساسات فروکش می‌کند. در این بین با خود مهربان باشید. محققان دریافتند که افرادی که نسبت به خود مهربان و دلسوز هستند، در مدیریت مشکلات مربوط به طلاق راحت تر عمل می کنند. سعی کنید جدایی را نبرد تصور نکنید، میانجیگری در طلاق اغلب جایگزین مناسبی برای دادرسی در دادگاه است. تلاش برای حل مشکلات ممکن است ناامید کننده باشد زیرا مشکلاتی که باعث طلاق شده در جریان مذاکرات دوباره ظاهر میشود. در این زمینه تحقیقات نشان داده مدیتیشن، می‌تواند برای حس آرامش رضایت عاطفی بین شما و همسرتان و همچنین نیازهای کودکان مفید باشد.

طلاق سالم

نشستن و صحبت کردن کنار شخصی که به زودی از او جدا می شوید، ممکن است سخت ترین و آخرین کاری باشد که شما دلتان می‌خواهد انجام بدهید. اما همکاری و ارتباط باعث می‌شود طلاق برای همه افراد درگیر سالم باشد. صحبت با یک روانشناس ممکن است به شما کمک کند تا با حداقل رساندن تعارضات تصمیم هماهنگ بگیرید. به خاطر بسپارید جزئیات مهم ممکن است در بحث و گفت گو فراموش شود، برای به یاد آوردن این مطالب در زمان گفت گو، زمانی را که احساس آرامش می‌کنید انتخاب کنید، و تمام نکاتی را که می خواهید راجع به آن بحث کنید را بنویسید. زمانی که در کنار همسرتان قرار گرفتید از این لیست به عنوان راهنمای خود استفاده کنید. البته داشتن یک همچین لیستی می تواند برخی از احساسات را که باید از طریق ارتباط چهره به چهره منتقل شود را مصنوعی کند. بنابراین اگر هنوز برای بحث های حضوری حاضر نیستید می توانید از طریق ایمیل مباحث را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. 

طلاق سالم وقتی زوج دارای فرزند هستند

طلاق می‌تواند یک تجربه آسیب زا برای کودکان باشد. اما تحقیقات نشان می دهد که اکثر کودکان بعد از دو سال پس از طلاق به خوبی با احساسات خود کنار می آیند و با زندگی روزمره سازگار می شود. از طرفی والدین معمولاً مشکلات بیشتری را تجربه می کنند و زمانی که به جای جدا شدن از یکدیگر در ازدواج های پر خطر قرار می گیرند،  مشکلات و مسائل بیشتر و بیشتر می شود. در طول طلاق والدین می توانند کارهای زیادی برای آسان کردن انتقال کودک انجام دهند. بسیاری از والدین برای اینکه کودکان آسیب کمتری ببینند می توانید از مشاوره طلاق بهره بگیرید. در این نوع مشاوره که معمولا مشاوره بعد طلاق صورت می گیرد، در ارتباط با فرزندان، سن ، جنسیت، میزان وابستگی آنها و سایر شرایط روحی و جسمی رفتاری آنها سوال می شود تا روانشناس بتواند بهترین رفتار با فرزندان بعد طلاق را برای والدین مشخص کند. مقاله ی با کودکان بعد از طلاق چگونه رفتار کنیم نیز شما را درباره رفتار درست با کودکان یاری خواهد کرد .

درکل باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا از هرگونه درگیری بچه ها را دور نگه دارید. درگیری والدین خطر ابتلا به مشکلات روانی و اجتماعی کودکان را افزایش می‌دهد. بهتر است والدین در خصوص طلاق برنامه‌ریزی کنند و طرحی ارائه دهند و آن را با هم به فرزندان خود توضیح دهند. همچنین باید خطوط ارتباطی بین والدین و فرزندان و هر دو والد با یکدیگر را باز نگه دارید. کودکان از گفتوگوهای صادقانه در مورد تغییراتی که خانواده‌یشان تجربه می‌کنند، سود می‌برند. در بسیاری از موارد تغییرات ناگهانی برای کودکان می‌تواند بسیار سخت باشد و در صورت لزوم قبل از انتقال کودک به خانه جدید و یا شرایط جدید سعی کنید توجه خود را به کودکتان افزایش دهید و برای به حداقل رسیدن تغییرات تلاش کنید. ممکن است حتی ماه ها و یا سالها پس از طلاق طول بکشد که کودکان باز هم همان احساس آرامش قبل از تغییر شرایط روزمره خود را داشته باشند. اما این کار برای آنها بسیار مفید است. زمانی که بچه ها با هر دو والد ارتباط نزدیک داشته باشند بهتر عمل می کنند. تحقیقات نشان داده که کودکانی که با یکی از والدین و یا هر دوی آنها رابطه نزدیک و صمیمی ندارند، ممکن است در مقابله با مسائل خانوادگی مانند: بحث های روزمره، مسائل مربوط به خانواده، طلاق و... مسئله و مشکل داشته باشند. تحقیقات نشان داده، برنامه های آموزشی که به سلامت روابط بین والدین می پردازد مثل جلسات آموزشی مشاوره خانواده‌، کتاب‌هایی در این زمینه و غیره می‌تواند به کودکان  کمک کند که در ماه‌ها و سال‌های بعد از طلاق بهتر عمل کنند.

چگونه طلاق سالم داشته باشیم

طلاق سالم و خودمراقبتی

تغییراتی که با طلاق به وجود می‌آید طبیعتاً طاقت‌فرسا هستند. در زمان طلاق بیش از هر زمان دیگری مهم است که مراقب خود باشید، برای کمک و راحتی به خانواده و دوستان خود متوسل شوید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا با بسیاری از احساسات ناشی از اتمام زندگی مشترک کنار بیاید. سعی کنید در فعالیت های شرکت کنید که قبلا آنها را دوست داشته اید. اما نتوانستید به سراغ آنها بروید. فعالیت ها و سرگرمی های جدید را امتحان کنید. با درست غذا خوردن و ورزش کردن از نظر جسمی سالم بمانید.

نقش روانشناس در طلاق سالم

طلاق برای کل خانواده دوران سختی است. روانشناس می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را بشناسید، با آنها کنار بیایید و با تغییرات سازگار شوید. همچنین می تواند به شما کمک کند، با دقت فکر کنید چه اشتباهاتی در ازدواج شما رخ داده است. بنابراین شما می توانید از تکرار این الگوهای منفی در روابط بعدی خود جلوگیری کنید. 
منابع :
آمار کلیدی از نظرسنجی ملی رشد خانواده Sbarra، D. A.، Smith، H. L.، and Matthias، R. M. (2012). هنگام ترک همسر سابق خود ، خود را دوست داشته باشید: رتبه های مشاهده شده از خود شفقت ، روند بهبود عاطفی بدنبال جدایی از ازدواج را پیش بینی می کنند. علوم روانشناسی ، 23 (3): 261-269. Shaw، L.A. (2010) تحقیق در مورد نتیجه مدیتیشن طلاق: فراتحلیل. فصلنامه حل تعارض ، 27 (4): 447-467. کلی ، J.B. (2012) عوامل خطرساز و محافظ مرتبط با سازگاری کودک و نوجوان پس از جدایی و طلاق. در K. Kuehnle and L. Drozd (Eds.) ، ارزیابی طرح والدین: تحقیقات کاربردی برای دادگاه خانواده (49-84). نیویورک ، انتشارات دانشگاه آکسفورد 

مترجمان: دکتر فهیمه رضائی و مائده چراغی


نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید