خود دوستی_چگونه با ضمیرناخودآگاه خود به خودباوری و حرمت نفس برسیم؟ سایر مطالب

خود دوستی_چگونه با ضمیرناخودآگاه خود به خودباوری و حرمت نفس برسیم؟

مفهوم خوددوستی و خودشناسی

در جلسات روانكاوي كه با مراجعينم دارم ابتدا در ارتباط با اينكه كار بر ناخود آگاه كه هدف من در درمان است و روشن كردن و واضح سازي ناخودآگاه كه ميتواند چه مزايايي براي آنها داشته باشد را برايشآن توصيف ميكنم. در مطلب  روانکاوی چیست به طور کامل روان درمانی را توضیح داده ایم. 

كار روي ناخودآگاه همانقدر  كه ميتوآند بسيار شيرين و لذت بخش باشد به همان ميزان مسئوليت زيادي را بر عهده فرد مي گذارد و بنا بر آن مسئوليت، رنج رواني بسياري را بايد متحمل گردد. زيرا تمام موانع و ترس ها برداشته ميشود . ترس هايي كه در مسير زندگي او مانند ترمز عمل مي كنند. و او را از بسياري از فعاليت ها باز مي دارد. حالا ميخواهم اين توصيف را براي شما دوستان داشته باشم كه بدانيد چقدر خود شناسي و خوددوستی مي تواند مفيد باشد و چقدر مي تواند افراد را از ديكتاتور درون و خشم و خشونت رهايي بخشد.

اهمیت شناخت ضمیر ناخودآگاه انسان

شناخت روي ناخودآگاه از جنبه هاي بسياري موثر است.

  • خلاقيت نامحدود
  • هوش
  • انرژي
  • عشق
  • قدرت
  • سعادت
  • صلح پويا

قدرت ضمیرناخودآگاه

اين موارد در ناخودآگاه همه وجود دارد و براي هميشه خواهند بود. هر فردي مي تواند اين موارد را در خود تعالي بخشد. با تجربه كردن اين ناخودآگاه آن را جان ميبخشيم و باعث مي شود كه به خود افتخار كنيم . ما با هوشياري به ناخودآگاه خود مي توانيم برسيم و با شناخت موانع و ترسها خلاقيت ، هوش ، عشق و آنرژي را پرورش مي دهيم و بيشتر و بيشتر صاحب ناخودآگاه خود مي شويم و همين شناخت ها و قدم گذاشتن در مسير رشد و پرورش آنها باعث ميشود موانع را با مسوليت پذيري فراوان كنار بزنيم، و افكار منفي را از خود دور كنيم.

خوددوستی در انسان

شخصی که به خودباوری رسیده، می داند که با آنچه که اکنون در دسترس دارد، می تواند به موفقیت برسد نه با اندوه نداشته ها. او به کشف مسائل و مشکلات زندگی نمی پردازد تا از آنها کوه بسازد. او میداند باید از توانمندی هایی که دارد استفاده کند و اگر استعداد یا قابلیتی را نیاز دارد که داشته باشد، تمام تلاش خود را می کند تا به آن برسد. فردی که خودش را دوست دارد و خودش را باور دارد می تواند یک شخصیت کاریزماتیک باشدکه می داند که هر شکست مقدمه ی یک پیروزی است و حتی موفق ترین انسان های دنیا نیز لااقل یک بار یا چندین بار در زندگی شکست خورده و دوباره شروع کرده اند. و همچنین این را می دانند که شکست مهم نیست بلکه درسی که از شکست می آموزند مهم است.
انسان هایی که به خودباوری رسیده اند می دانند که فرصت های زندگی را نباید از دست بدهند و باید توانایی های خود را باور کنند تا دیگران نیز آنها را باور کنند. درغیر اینصورت جز شک و تردید و استادن و درجا زدن، مدل دیگری برای زندگی نخواهند داشت.

اهمیت ضمیرناخودآگاه روی خود دوستی

ضمیرناخودآگاه آنچه در زهن هرکس می گذرد بدون اینکه شخص از آن اطلاعی داشته باشد. درواقع فرد نسبت به ضمیرناخودآگاه خود آگاهی ندارد. اطلاعاتی که به صورت آگاهانه در زهن ما وجود دارند، ضمیرخودآگاه ما هستند. اطلاعات در ضمیرناخودآگاه در دسترس نیستند و ما به طور مستقیم به آنها فکر نمی کنیم یا تاثیر نمی گیریم. هرآنچه در ذهن ما به صورت غیرمستقیم وجود داردو ما از آن بی خبر هستیم و برای رشد و شکوفایی آن تلاش نمی کنیم!

ضمیر ناخودآگاه چگونه بر زندگی ما تاثیر می گذارد

ضمیرناخوداگاه وظیفه ی حفظ بقا و زنده ماندن ما را دارد و تلاش خود را می کند تا در همین شرایط فعلی بمانیم و اینگونه نمی گذارد ما پیشرفتی کنیم و یا حتی تغییرات منفی در زندگی ما بوجود بیاید. مثلا فرض کنید اتفاق بدی که برایمان می افتد دائم اصرار می کنیم که آن اتفاق نیفتاده یا ما آن را باور نمی کنیم درصورتیکه از لحاظ عقلانی کاملا مطمئن هستیم که آن اتفاق رخ داده است. اینجاست که ضمیرناخودآگاه ما مانع از شوک شدن و ناراحتی ما می شود و ما اصرار به باور نکردن یا کتمان آن قضیه داریم...

تسلط بر ناخودآگاه جهت رسیدن به خود دوستی

دلم ميخواهد اين افكار منفي كه باعث استرس اضطراب ، غم و اندوه، ملالت و بي حوصلگي، خشم، نفرت، ترس همه را براتون بگم كه با تسلط بر ناخودآگاه همه اين موانع برداشته ميشود، گويا هر كاري بر شما آسان ميشود و اين آگاهي واقعا متعالي و لذت بخش است. و رسيدن به اين مرحله يعني خود شناسي. و در يك جمله يعني قابليت كامل خويش به عنوان يك انسان. همه ما ميتوانيم به اين مرحله برسيم و با رسيدن به اين مرحله خشم و خشونت، كينه، انتقام، كشت و كشتار واقعا برايمان بي معني مي شود. و فردي كه به اين مرحله رسيد نمي تواند به خود و به ديگري آسيب بزند . زيرا آسيب زدن به ديگران را آسيب زدن به خود مي داند . اين يعني حرمت به نفس خود ، ايا كسي كه حرمت نفس دارد مي تواند بر سر كودكان شليك كند به نام صلح بسيار ناراحت كننده است .

با رسيدن به حرمت نفس به نقطه اي فرد مي رسد كه نمي تواند اصلا به ذهنش خطور كند كه به انسان ديگر آسیب برساند. و رسيدن به حرمت نفس  فرد را وا مي دارد كه در صلح واقعي سفر كند . و همه را به چشم دوست مي بيند نه دشمن . وكلا منفي گرايي از بين مي رود .و ديگر دشمني وجود ندارد. به عنوآن روانكاو تمام سعي و كوششم اين است كه خود اين مسير را طي كنم و مراجعين خود را با اين مسير خود شناسي آشنا كنم . به همين منوال پادكست هايي را در زمينه رشد حرمت نفس تهيه كرده ام براي كساني كه امكان امدن به جلسات روانكاوي را ندارند و با گوش كردن به اين پادكست ها با اين مسير نا شناخته خود آشنا شده و با رسيدن به صلح و دوستي  دروني خود به صلح واقعي سفر كنند و از منفي گرايي و دشمني دوري كنند .

 

به اميد آن روز با مشاركت همه دوستآن. و اين مسير ميسر نمي شود جز با دانايي و آگاهي و حس مسوليت پذيري و بيرون آمدن از جهل و ناداني و نگراني و ناتواني

براي تهيه پادكست های صوتی مشاوره که در موضوعات مختلف از جمله حرمت نفس و بهبود آن، گردآوری شده، مي توانيد با شماره هاي مطب از ساعت ١٠صبح تا ٢١تماس گرفته و براي تهيه ان اقدام نماييد.

تاثیر شناخت خود و رشد حرمت نفس

چگونه به خود دوستی برسیم؟

این راهکارها به شما کمک می کند تا ارتباطاتتان را محدود به بودن در کنار بقیه نکنید و حالتان وقتی که تنها هستید بهتر باشد و حتی از تنهایی منزجر نباشید:

درباره روابط خود با افراد دیگر فکر کنید. نحوه تعامل خود با افراد زندگی خود را در نظر بگیرید ، از شریک زندگی خود یا عزیزانتان گرفته تا آشنایان و غریبه های معمولی در خیابان. نگرش شما نسبت به دیگران نشان دهنده احساس خود شماست و روابط خوب در زندگی شما می تواند الگویی برای این باشد که چگونه بهترین دوست خودتان باشید.

از منطقه امن ات فاصله بگیر. تغییر روال و تنظیمات عادی یا خارج شدن کامل از حالت عادی می تواند به شما در شناخت بهتر خود کمک کند. سفری انفرادی به کشور یا مکان خارجی داشته باشید. سفر انفرادی یک راه عالی برای قرار دادن خود در موقعیتی است که در حال حرکت در یک محیط جدید و متفاوت هستید و برای مدت طولانی تنهایی را تجربه می کنید و درنهایت آهسته آهسته به خود دوستی می رسید. شما همچنین باید استقلال قوی و اتکا به خود و همچنین گشودگی به نگرش ها و آداب و رسوم مختلف دیگران را توسعه دهید. اگر آمادگی تنهایی شدید در یک شهر یا کشور دیگر را ندارید ، قدم زدن کوتاه در محله خود به تنهایی یا به حداقل رساندن عوامل مزاحم که در خانه و زندگی روزمره به آنها دسترسی دارید می تواند به شما در پذیرش تغییرات کمک کند. حتی تغییرات کوچک در روال عادی زندگی شما می تواند به شما این امکان را بدهد که خود را به چالش بکشید و خود را بهتر بشناسید

لیستی از علایق روزانه خود را ایجاد کنید که می توانید از انجام آنها به تنهایی لذت ببرید. سرگرمی ای که می توانید به تنهایی از آن لذت ببرید یا فعالیتی که فقط شامل شما می شود ، راهی مناسب برای عادت به خود دوستی و قدردانی از آن است.
فعالیت های انفرادی مانند ماهیگیری ، بافندگی ، موج سواری ، نوشتن ، خواندن یا حتی مدیتیشن درک شما را از خود عمیق تر می کند و زمان معناداری را برای تنهایی ایجاد می کند. همچنین به شما کمک می کند تا عشق به خود را پرورش دهید ، یک عامل مهم برای اینکه بهترین دوست خودتان باشید

تنهایی بیرون بروید و از آن لذت ببرید. ما مشروط شده ایم که در کنار دیگران از خود لذت ببریم بنابراین یادگیری نحوه تفریح کردن به تنهایی مهم است ، چه فیلم و شام باشد ، چه موسیقی زنده چه ورزش ، کنسرت یا سینما
یک شب تفریح انفرادی به شما کمک می کند تا از مشارکت با خود لذت مثبت ببرید. بدون حواس پرتی نسبت به شخص دیگری که روبروی شما نشسته است تنها توجهتان به خودتان خواهد بود به احساسات خود، عواطف و علائق. بدون اینکه نیازی داشته باشید که به حرفهای دیگران در جمع گوش دهید و حواستان را به آنها بدهید. اگر نمی خواهید شب ها به تنهایی بیرون بروید ، در طول روز کاری را انجام دهید ، مانند خرید ، گشت و گذار و ...


نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید