افسردگی_همه چیز در مورد غم تا افسردگی روانشناسی بالینی

افسردگی_همه چیز در مورد غم تا افسردگی

افسردگی از اختلالت شایعی است که انگار بخشی از زندگی مدرن و امروزی شده است؛افسردگی شامل بی حوصلگی،بی میلی و فرار از فعالیت هاست؛طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 350 میلیون نفر از اختلال افسردگی رنج میبرند.

 

چگونه غم و ناراختی تبدیل به افسردگی می شود؟

وقتی در افکار منفی گرفتار می شویم ، به تکرار، دوره هایی از افسردگی را تجربه می کنیم . وقتی خیلی غمگین هستیم ، واکنش های متفاوتی به غم نشان می دهیم. این به دلیل ویژگی عجیب حافظه مان است. حافظه ما احتمالا صدها خاطرات را ثبت می کند و وقتی در موقعیت مشابه آن قرار می گیریم آن خاطرات را فعال می کند. خلق ما با افکار و احساس ما رابطه دارد. وقتی خلق پایین داریم افکار منفی با سرزنش کردن همراه می شود. و بار دیگر که ناامید یا غمگین می شویم آن افکار و احساس را دوباره به خاطر می آوریم. وقتی از این فرایند آگاه نباشیم این افکار را باور کرده و افسرده می شویم.


متاسفانه متوجه نیستیم که در حال تجربه مجدد افکار گذشته هستیم. هر زمان که دچار دوره ای از افسردگی می شویم ، ارتباط عمیق تری بین خلق پایین و افکار منفی ایجاد شده و احتمال تکرار همان چرخه همیشگی بیشتر می گردد. تمرین ساده زیر انجام دهید تا این مسئله را در عمل تجربه کنید.

واکنش های مختلف به غم و ناراحتی

تمرین هایی جهت بهبود بخشیدن به خلق

"توجه به نحوه ی تغییر افکار"

اگر اکنون افسرده هستی، به آخرین باری که احساس خوبی داشتی فکر کن. آیا افکار آن زمان را به خاطر میاری؟
حس خوشبینی و انتظار رخ دادن اتفاقات خوب؟؟؟
چشمانت را ببند و لحظه ای از زندگی رو به یاد بیاور که زندگیت چطور بنظر می رسید و آینده چطور تصور می کردی؟


اگر اکنون احساس خوبی داری، به آخرین باری فکر کن که احساس افسردگی می کردی. افکار منفی را به خاطر می آوری؟ احساس بد نسبت به خودت و تصور اینکه هیچ چیز بهتر نخواهد شد رو به یاد میاوری؟؟؟؟
یک دقیقه چشمهات ببند و اون خاطره رو به یاد بیار.


با انجام این تمرین می خواهیم بگیم خلق ما می تونه مانند وضعیت آب و هوا تغییر کنه ، و با هر تغییر، مجموعه ای متفاوت از افکار را بوجود بیاره. هنگامی که خلق خاصی داریم تمایل داریم افکار همراه آن را باور کنیم. برای همین وقتی انسان افسرده هست فکر می کنه "بله قبلا فکر می کردم خوبم، اما الان می فهمم که فقط خودم رو گول می زدم".

 

نویسنده: دکتر افسانه بهرامی روانشناس نوجوان فردی و خانواده


نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید