اختلال اضطراب فراگیر_درمان شناختی رفتاری اختلال اضطراب فراگیر
اختلال اضطراب فراگیر_درمان شناختی رفتاری اختلال اضطراب فراگیر ٠٢١٨٨٣٧٧٨١٦
اختلال خوردن_انواع اختلال خوردن و درمان آن روانشناسی بالینی

اختلال خوردن_انواع اختلال خوردن و درمان آن

اختلال خوردن جز مشکلات مرتبط با سلامت ذهن است که به طور قطعی به مداخله روانشناسی و روانپزشکی نیاز دارد؛این اختلال فرد را به سمت پرخوری،گرسنگی دادن به خود یا دیگر رفتار غیرعادی تغذیه ای سوق میدهد.

 

اختلالات خوردن

اختلال در خوردن، از مشکلات روانشناختی شایعی است که در میان افراد دیده می شود. این اختلال شامل زیاد غذا خوردن به تعداد وعده های زیاد یا غذای زیاد در هر وعده به طوری که باعث چاقی شدید می شود و برای فرد این موضوع اصلا اهمیتی ندارد که دچار اضافه وزن شده و سلامت او نیز به خطر افتاده، و یا اینکه برعکس فرد دچار بی میلی می شود و نیازی به غذا خوردن نمی بیند و از خوردن امتناع می کند. برخی نیز دچار وسواس می شوند که دائم در حال ورزش، رژیم گرفتن، استفاده از ملین ها، روش های از بین بردن چربی و.... هستند. این اختلال در اینگونه افراد نیز وجود دارد.

بی اشتهایی عصبی

انواع اختلالات خوردن چیست

اختلالات خوردن شامل موارد زیر می باشد:
 

  • بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا
  • پرخوری عصبی
  • پرخوری هیجانی

اختلال خوردن از اختلالات بسیار مهم در روانشناختی است چون ممکن است به مرگ شخص منجر شود. بی اشتهایی عصبی بالاترین نرخ مرگ و میر را دارد بهمین خاطر هرچه زودتر باید درمان شود.

تعریف اختلال بی اشتهایی عصبی

اختلال بی اشتهایی عصبی معمولا به این صورت است که فرد در خود احساس تنهایی و پوچی می کند، به خودکشی فکر می کند چون خود را آنگونه که هست دوست ندارد و دائم فکر می کند باید خیلی بهتر از این باشد. معمولا این افراد روابط خوبی با خانواده خود ندارند. از اینکه چاق شوند و وزن آنها زیاد شود بیم شدیدی دارند چون می ترسند که دیگر جذاب و موردتوجه نباشند. همچنین اضطراب و استرس یا افسردگی معمولا با این افراد همراه است و معمولا با ورزش های بیش از حد و رژیم های سخت و تحمل گرسنگی احساس خوبی دارند و از خود راضی هستند. همچنین موقع غذا خوردن شدیدا استرس دارند گاهی غذایشان را تندتند می خورند که از این احساس وحشت غذا خوردن رها شوند و هرچه سریعتر میز غذا را ترک کنند.

از رفتارهای وسواس گونه ی افراد دچار اختلال بی اشتهایی عصبی دارند، این است که سعی می کنند دائم مقدار غذای خود را کمتر کنند. دائم در حال برآورد کردن میزان کالری غذای خود هستند. از داروهای کاهش اشتها مصرف می کنند و یا دائم در تکاپو هستند تماما کالری مصرف شده ی خود را بسوزانند. همچنین بدنبال روش های جراحی لاغری هستند. گرسنگی های طولانی مدت و حتی درد معده را تحمل می کنند تا از غذا خوردن پرهیز کنند.
اگر شما نیز جزو این افراد هستید باید هرچه سریعتر برای درمان خود به یک متخصص روانشناس مراجعه نمایید. حالا لازم است کمی با عوارض بی اشتهایی عصبی آشنا شوید. افراد دچار این اختلال، رشد جسمی مطلوبی نخواهند داشت و دائم اجساس خستگی و ضعف بدنی خواهند کرد. به مرور قطعا دچار ریزش مو و آسیب های پوستی خواهند شد چون مواد مغذی برای پوست و موی آنها به بدنشان وارد نخواهد شد. پوکی استخوان حال در شدت زیاد یا کم به سراغشان خواهد آمد و ممکن است شکستگی های مختلف استخوان برایشان پیش بیاید. از دست دادن علاقه و تمایل به برقراری رابطه جنسی از دیگر عوارض بی اشتهایی عصبی خواهد بود. احساس سرما در بدن و لرز و ضعیف شدن بدن و رنگ پریدگی و افسردگی در حالات چهره بوجود خواهد آمد. همچنین عوارض تغییر درنظم دوران قاعدگی یا دردهای شدید نیز در انتظار این افراد خواهد بود.

اختلال بی اشتهایی عصبی با اختلالات زیر همراه خواهد بود

  • اختلال افسردگی
  • کمال گرایی
  • وسواس
  • دوری از احساس و تبدیل به فردی خودشیفته شدن
  • فکر کردن به خودکشی
  • عدم رضایت از خود و زندگی شخصی
  • ترس، اضطراب و نگرانی های دائمی و بی دلیل

پرخوری عصبی و بی اشتهایی عصبی

ریشه یابی اختلال خوردن در افراد

وقتی افرادی که به بی اشتهایی روانی دچار هستند را روانکاوی می کنیم، می بینیم یک سری ترس هایی که از قبل در آنها نهادینه شده الان در وجود آنها شکوفا شده و این افراد برای مبارزه با حس هایی که اکثرا ناشی از عدم امنیت است، به بی اشتهایی یا حتی پرخوری عصبی دچار می شوند. درواقع این افراد به نوعی می خواهند احساس ترس های خود را با خوردن یا نخوردن های شدید جبران کنند. بعنوان مثال ترس های کودکی مانند ترس از هیولا، از تاریکی، مدرسه، از درس نخواندن و تنبیه های پدر و مادر و ... نوجوان یا جوانان را به پرخوری یا کم خوری سوق می دهد. شاید به این دلیل باشد که آنها احساس می کنند که بزرگ شده اند و دیگر دوران ترسهای بچگی گذشته و مدرسه و امتحان و تاریکی هم که دیگر مرا نمی ترساند پس الان کاری که دوست دارم انجام می دهم و اگر در بچگی از شدت ترس از پدر و مادرم میل به خوردن نداشتم الان از لج آنها هم که شده تا دلم می خواهد غذا می خورم که هم آنها را ناراحت و نگران کنم و هم خودم اغنا شوم.
البته گاهی نیز افراد نه ترس داشته اند و نه والدین بداخلاق اما به خاطر محیط هایی که در آنها بوده اند وسواس نسبت به چاقی گرفته و می خواهند خود را لاغر نگاه دارند مثلا باشگاه های تناسب اندام یا رقص . و یا گاهی بخاطر مشکلات و حوادثی که پیش روی خود داشته خلاهایی در آنها شکل گرفته که می خواهند با خوردن از آنها فرار کنند مثل دعواهای پدر و مادر جدایی آنها و یا فوت کردن آنها...
نکته ی دیگری که بسیار ممکن است در بی اشتهایی روانی افراد نقش داشته باشد، مورد آزار و تجاوز قرار گرفتن است که دیگر حس امنیت را در فرد از بین برده است و دائم می خواهد از ناامنی ها فرار کند.

اختلال پرخوری عصبی

افرادی  که به پرخوری عصبی دچار هستند همانطور که از اسم این اختلال مشخص است ،به خوردن های زیاد رومی آورند طوریکه سلامت و وزن آنها برایشان هیچ اهمیتی ندارد . این افراد معمولا مشکل خود را نمی پذیرند و نمی خواهند که درمان شوند و این سخت ترین بخش درمان آنهاست.
این افراد نیز به دلایلی مثل ترس ها و نگرانی های کودکی، نداشتن اعتماد به نفس، احساس گناه در کودکی، محبت های بیش از حد به پدر و مادر و احساس مسئولیت دربرابر آنها، طرد شدن و یا شکست های عاطفی، داشتن والدین کنترلگر و غرغرو، دیدن قهر و دعواهای پدر و مادر، ترس از تهدیدها و تنبیه های پدر و مادر به پرخوری رو می آورند و انگا احساس می کنند تمام نداشته ها یا از دست داده های خود را هنگام غذا خوردن مجدد به دست می آورند بدون آنکه سلامتی و اضافه وزنشان برایشان اهمیت داشته باشد.


نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید