افسردگی چیست با علائم افسردگی و عوارض افسردگی آشنا شویم
افسردگی چیست با علائم افسردگی و عوارض افسردگی آشنا شویم ٠٢١٨٨٣٧٧٨١٦
افسردگی بعد از زایمان | افسردگی پس از زایمان یک خطر جدی برای مادر و فرزند روانشناسیاختلالات خلقی

افسردگی بعد از زایمان | افسردگی پس از زایمان یک خطر جدی برای مادر و فرزند

افسردگی بعد از زایمان چیست

افسردگی پس از زایمان یک خطر جدی می تونه هم برای فرزند باشه و هم برای مادر. علامت هایی که داره:

غم و ناامیدی شدید در مادر ایجاد می کند که حوصله رسیدگی و شیر دادن راحت به فرزند خود ندارد. مادری که دچار افسردگی پس از زایمان شده بود، از اینکه فرزندشو به آغوش بگیره اصلا لذتی نمی بره تازه وقتی شبها فرزندش از خواب بیدار میشه عصبانی هم میشه و مدام داره اضطراب بسیاری رو تحمل می کنه حتی نصف شب فرزندش خوابه او قادر به خوابیدن نیست. چون به شدت احساس بی کفایتی می کنه و در ارتباط با نگهداری و مراقبت از فرزندش اصلا به خودش اعتماد نداره و مدام می خواد که از دیگران کمک بگیره. بنابراین وقتی مادری بعد از دو هفته احساس می کنه که افکاری مثل آسیب زدن به خودش و یا فکر آسیب زدن به فرزندش را دارد تحت هیچ شرایطی از این فکر به راحتی نگذره و حتما حتما باید یه مراکز درمان روانشناختی خیلی سریع مراجعه کنه.

علائم افسردگی پس از زایمان چیست

موارد زیر ممکن است خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد:

• ترومای گذشته
  • تجربه زایمان زودرس
  • بچه دار شدن با وزن کم هنگام تولد
  • عوامل اجتماعی
  • مادران نوجوان و زنانی که در فقر هستند میزان بیشتری از افسردگی پس از زایمان دارند. به احتمال زیاد استرس اضافی که این گروه از زنان هنگام ورود به مادری تجربه می کنند عوامل دیگر را تشدید می کند و منجر به افزایش خطر افسردگی پس از زایمان می شود.
  • تاریخ پزشکی و ژنتیک: درست مانند افسردگی سنتی ، یک مولفه ژنتیکی وجود دارد و زنانی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند یا افسردگی پس از زایمان در معرض خطر بالایی برای مبارزه با این بیماری هستند. به طور مشابه ، زنانی که در گذشته از افسردگی رنج می بردند ، احتمال بیشتری برای مبارزه بعد از زایمان دارند و همچنین زنانی که با چرخه قاعدگی منظم خود دچار اختلال نقص پیش از قاعدگی (PMDD) می شوند. PMDD یک شکل شدید PMS و نشان دهنده واکنش شیمیایی مغز زنان به نوسانات هورمونی است.

تشخیص افسردگی پس از زایمان

درمان افسردگی بدون دارو

افسردگی پس از زایمان چگونه تشخیص داده می شود

پزشک یا روانشناس معمولاً تشخیص می دهد که مادر مبتلا به این بیماری است. افسردگی پس از زایمان بر اساس علائم او گاهی اوقات خود مادر متوجه علائم می شود. در مواقع دیگر ، شریک ، همسر ، عضو خانواده یا دوست مورد نظر متوجه علائم می شوند. کمبود اشتها می تواند نشانه افسردگی باشد ، اما برخی موارد بسیاری از مادران شیرده ، گرسنه باشند یا نه ، باید به طور منظم غذا بخورند. پزشک شما به جای این که بپرسد "اشتها دارید؟" ، ممکن است بپرسد "آیا غذا می خورید اما از طعم غذا لذت نمی برید؟" به اشتراک گذاشتن جزئیات در مورد فراوانی و ماهیت علائم ، سایر نگرانی های مربوط به سلامت روانی و جسمی شما در مورد اینکه چه چیزی به افسردگی شما کمک می کند و چه چیزی آن را بدتر می کند ، می تواند برای پزشک مفید باشد.

مطلب مرتبط: درمان افسردگی بعد از زایمان با چه روش هایی انجام می شود؟

چگونه می توانم با افسردگی پس از زایمان مقابله کنم

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مقابله با افسردگی پس از زایمان انجام دهید - این چیزی نیست که شما از آن رنج ببرید. اگر فکر می کنید در حال مبارزه هستید ، اولین قدم این است که در مورد نگرانی های خود با پزشک خود صحبت کنید. آنها سؤالات دقیق تری از شما خواهند پرسید تا ببینند آیا تشخیص افسردگی پس از زایمان برای شما مناسب است یا خیر. برخی از زنان می توانند با تعدیل شیوه زندگی ساده با افسردگی پس از زایمان خود مبارزه کنند - برخی دیگر از زنان نیاز به مداخله پزشکی جامع تری دارند. صرف نظر از این ، مهم است که به خاطر داشته باشید که افسردگی پس از زایمان ، در اصل ، یک مسئله شیمیایی است - و اگر شما قادر به بهبود علائم خود بدون حمایت پزشکی نیستید ، این یک شکست شخصی نیست. افسردگی پس از زایمان یک رابطه پیچیده از عوامل متعدد است و درمان افسردگی پس از زایمان نیز به همان اندازه پیچیده است. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای مبارزه با بیماری و بازگشت به سلامتی انجام دهید.

چگونه می توانم به همسرم کمک کنم

اگر شما شریک زنی هستید که از PPD رنج می برد ، می توانید با تشویق او برای درخواست کمک از یک متخصص پزشکی به او کمک کنید. هدف شما باید این باشد که استرس و اضطراب او را به هر نحوی که می توانید کاهش دهید و در عین حال به سلامت روانی خود نیز توجه داشته باشید. به عهده گرفتن مسئولیت های اضافی می تواند کمک کننده باشد - هر چیزی که به او اجازه می دهد زمان بیشتری برای خواب اختصاص دهد."وقتی نوزاد تازه متولد می شود دشوار است ، اما اگر بتوانید برای تغذیه یک شبه برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید که مادر می تواند به اندازه کافی بخوابد ، این می تواند راهی برای محافظت در برابر برخی از این اختلالات خلقی باشد."

چگونه به همسر خود در افسردگی پس از زایمان کمک کنم