افسردگی چیست؟_با علائم افسردگی و عوارض افسردگی آشنا شویم
افسردگی چیست؟_با علائم افسردگی و عوارض افسردگی آشنا شویم ٠٢١٨٨٣٧٧٨١٦
اختلال دوقطبی چیست؟_چگونه می توان اختلال دوقطبی را تشخیص داد؟ اختلالات دوقطبی

اختلال دوقطبی چیست؟_چگونه می توان اختلال دوقطبی را تشخیص داد؟

اختلال دوقطبی

"خلق افسردگی:احساس افسردگی و غم"
"خلق شیدایی:احساس شادمانی"
کودکانی که دچار این بیماری میشوند معمولا سابقه بیماری خلقی در خانواده آنها وجود داشته است. درنتیجه دوره نوجوانی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد در این شرایط حتما باید از یک روانشناس نوجوان کمک گرفت

اختلال دوقطبی

افسردگی شیدایی

1← نیمه شیدایی: این دوره فاقد علائم جنون و خودبزرگ بینی است.
2← جنون کامل: شیدایی و افسردگی بسیار شدید که در صورت عدم درمان به موقع‚ایجاد میشود(شامل کاهش تمرکز/بی خوابی/توهم/خودبزرگ بینی/افزایش میل جنسی)

علائم اصلی دوره شیدایی

فعالیت گرایی← ریسک پذیری بسیار و انجام کارهای خطرناک/شب زنده داری/پرحرفی/انجام کارهایی هدفدار...
عملکرد شناختی← خودبزرگ بینی/ حواس پرتی/توهم و پرش فکر...(که بیشتر از یک هفته در فرد دیده شوند)

علائم اختلال دو قطبی

مانیا یا جنون

1 - مصرف دارو را قطع نکنید چون ممکن است بیماری مانیا شدت یابد.
2- برنامه منظم برای خوردن و خوابیدن داشته باشید.
3-به میزان کافی بخوابید کمبود خواب یکی از مهمترین محرک های بیماریست.
4- وعده های غذایی خود را حذف نکنید چون ممکن است خلق و خوی شمارا بدتر کند.
5- منظم ورزش کنید چرا که برای جسم و روح شما سودمند است.

انواع اختلال دو قطبی

اختلال دوقطبی l ← یک دوره افسردگی + دست کم یک دوره شیدایی
اختلال دوقطبی ∏ ← افسردگی شدید + نیمه شیدایی
اختلال دوقطبی ∏l (اختلال خلقی ادواری) ← به مدت طولانی در دوره های افسردگی خفیف + نیمه شیدایی

علتهای اختلال دوقطبی

شیوع اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی بیشتر دراشخاص دچار بیماری های دیابتی و قلبی در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی شیوع پیدا می کند که اولین نشانه ها در دوران کودکی است.

علل اختلال دوقطبی

علل این بیماری بیشتر ارثی میباشد و ممکن است بر اثر مشکل فیزیکی در مغز، استرس و فشار زیاد ایجاد شود و عوامل زیستی/روانی و اجتماعی در ایجاد آن تاثیر گذار است.(تنش ها و کشمکش های خانوادگی موجب بازگشت بیماری می شود)

اختلال دوقطبی را چگونه تشخیص دهیم

تشخیص اختلال دوقطبی

خود ما نمی توانیم تشخیص دهیم که دچار این بیماری شده ایم یا خیراما با مشاهده تغییراین مشخصات در دو فاز متفاوت دردوره هایی طولانی اما فاصله زمانی کوتاه و به صورت مقطعی در خود و دیگران باید به متخصص مراجعه کنیم:
و برعکس دردوره ای از زندگی احساس ناامیدی/ناکامی/افسردگی/گرایش به خودکشی/جمع گریز/ خستگی مفرط و نیاز به خواب/

توصیه ها جهت درمان اختلال دوقطبی

1- داروهارا کنار نگذارید 2- خواب کافی داشته باشید 3- روان درمانی داشته باشید یک روانپزشک خوب قطعا می تواند به شما کمک کند.  (عدم مصرف دارو موجب باز گشت بیماری میشود و تنها روان درمانی و تدابیر روانی اجتماعی کافی نیست) 4- بادیگران درارتباط باشید 5- حامی داشته باشید 6- با اضافه وزن مبارزه کنید 7- درمان را متوقف نکنید.
Θ نحوه برخورد با بیمار در منزل:
1- فرد را به دریافت کمک تشویق کنید(صبر نکنید او بدون درمان بهبود یابد)
2- او را درک کنید(به او یاداوری کنید که درکنارش هستید)
3- صبور باشید(انتظار درمان سریع و دائمی نداشته باشید)
4- محدودیت های های او را بپذیرید(آنها نمی توانند بر خلق خود کنترل داشته باشند)
5- محدودیت های خود را بپذیرید(شما تنها می توانید حمایت کننده باشید)
6- اضطراب را کاهش دهید
7- با او ارتباط موثر برقرار کنید(ارتباط صادقانه و شفاف ضروری است)

دارو درمانی اختلال دوقطبی

1← داروهایی که برای درمان این بیماری به کار می ورد انواع مختلفی دارد برخی از انها مانند لیتیوم/والپروات و کاربامازپین که به نام داروهای تثبیت کننده خلق مشهورند.
لیتیوم ازجمله داروهایی است که برای جلوگیری از نوسانات روانی بسیار موثر است و مدت زیادی است که مورد استفاده قرار میگیرد..مقدار کم آن در بدن بی اثر و مقدار زیاد آن سمی است به همین دلیل درمان با این دارو باید توسط روانپزشک و همراه با آزمایش خون شروع شود(دوره درمان بین 3تا6 ماه طول می کشد)← در بیماری های بسیار شدید اختلال دوقطبی درمان با شوک الکتریکی بسیار سریع تر از دارو درمانی بوده است. در هر صورت حتما و حتما باید درمان تحت نظر یک روانپزشک متخصص انجام شود.

درمان اختلال دوقطبی

در پایان می خوام در یک پادکست روانشناسی به یک سوال یکی از مراجعانم که درارتباط با افراد مبتلا به اختلال خلقی، شیزوفرن، دوقطبی، بی اشتهایی عصبی هستند پاسخ بدم که شاید برای شما نیز مفید باشد: