روانشناسی طلاق چیست؟_روانشناسی طلاق  و علل طلاق از دیدگاه روانشناسی
روانشناسی طلاق چیست؟_روانشناسی طلاق و علل طلاق از دیدگاه روانشناسی ٠٢١٨٨٣٧٧٨١٦
مشاوره طلاق_مشاوره قبل از طلاق و مشاوره بعد از طلاق چیست؟ روانشناسی طلاق

مشاوره طلاق_مشاوره قبل از طلاق و مشاوره بعد از طلاق چیست؟

مشاوره طلاق چه زمانی لازم است؟

تعارض در هر رابطه ای ، از جمله ازدواج طبیعی است ، اما برخی از زوج ها برای حل تعارض به شیوه ای سازنده تلاش می کنند. اگر بحث و گفتگو با همسرتان به سرعت به مشاجره تبدیل شد ، مشاوره طلاق می تواند به شما در یافتن راههای بهتری برای حل مشکلات زناشویی کمک کند.

مشاوره طلاق در دو حالت مفید است. اولین مورد این است که آیا شما و همسرتان می پرسید آیا می توانید رابطه خود را قبل از اینکه یکی از شما تقاضای طلاق کند نجات دهید؟ در این شرایط ، مشاوره طلاق فضایی امن برای بحث در مورد مشکلات شما و توافق بر سر اینکه آیا شما باید برای طلاق اقدام کنید یا تلاش کنید تا مسائل خود را حل کنید به توافق می رسد. مورد دوم این است که قبلاً درخواست طلاق داده اید و برای بررسی جزئیات به کمک نیاز دارید. یک مشاور مجرب طلاق می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد حضانت ، نفقه و حمایت از کودکان کمک کند و از نزاع طولانی دادگاه که منجر به صدمه دائمی می شود جلوگیری کند.

برخی از زوجین می توانند مسائل خود را بدون کمک درمانگر واجد شرایط حل کنند. با این حال ، مشاوره طلاق مزایای متعددی دارد. یکی از مزایای اصلی این است که مشاور طلاق ناظر عینی است. مشاور شما می تواند هر دو طرف یک موضوع را بررسی کرده و توصیه هایی را بدون درگیر شدن احساسات انجام دهد. مرکز مشاوره روانشناسی ، درواقع یک مکانی بی طرف برای بحث در مورد مسائل حساس است. برخی از زوج ها وقتی به راحتی می توانند بحث خود را در مطب درمانگر بگذارند ، راحت تر می توانند در منازعه کار کنند.

مشاوره طلاق می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا واقعاً می خواهید طلاق بگیرید یا فقط به حل مشکل در ازدواج نیاز دارید. یک مشاور همچنین می تواند به شما در بهبود مهارت های ارتباطی کمک کند ، بنابراین می توانید بحث های سخت را بدون توسل به اتهامات فریاد زننده یا آزاردهنده انجام دهید. اگر به نظر می رسد که همیشه با همسرتان مشاجره می کنید ، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک مشاور طلاق ملاقات کنید

مشاوره قبل از طلاق

بسیاری از زوج هایی که در زندگی مشترک به مشکل برمی خورند و تصمیم به طلاق می گیرند، جهت اینکه از تصمیمی که گرفته اند اطمینان حاصل کنند به مشاوره می روند. البته ناگفته نماند که هنگام موارد زیر نیز نیاز است که شما جهت مشاوره طلاق اقدام نمایید:
 

  • وقتی از زدگی مشترکتان احساس رضایت ندارید و از آن لذتی نمی برید
  • وقتی مشکلات زندگی شما روی هم انباشته شده و شما نمی توانید آنها را برطرف کنید
  • وقتی احساس یاس یا افسردگی دارید
  • وقتی از ادامه زندگی و خوشبختی خود ناامید هستید و نمی توانید برای آینده تان برنامه ریزی داشته باشید
  • همسرتان دائم شما را می رنجاند و شما نیز نمی دانید باید با او چه رفتاری داشته باشید
  • زندگی پر از بحث و بگو مگو می شود و مسائل و مشکلات حل نمی شوند و گسترده تر می شوند

مشاوره قبل از طلاق

مشاوره طلاق چه مزایایی دارد؟

مشاوره طلاق به شما کمک خواهد کرد تا دید و نگرشان به زندگی تغییر کند و بتوانید برای زندگی خود تلاش کنید. اینکه خودتان یا همسرتان تغییر کرده اید و یا نمی توانید همدیگر را کنترل کنید و اینکه آرامش را در زندگیتان از بین برده اید ، قطعا توسط یک مشاور طلاق برطرف خواهد شد. البته بسته به اینکه حتما به راهکارهایی که به شما ارائه می شود توجه کنید و آنها را به کار بگیرید.
از سایر نتایجی که در این نوع جلسات شاهد خواهید بود، این است که بتوانید با مسائل و مشکلات کنار بیایید و یا نحوه برطرف کردن آنها را بیاموزید. چون قطعا تنها همسر شما مقصر نیست و شما نیز دچار ضعف هایی هستید که نمی توانید مسائل را حل کنید. با مشاوره قبل از طلاق شما می توانید واکنش ها و هیجانات خود را کنترل کنید. شاید لحن شما، توهین آمیز صحبت کردن، پرتوقع بودن، بی احترامی کردن های ناخواسته، کمک نکردن ها و موارد به ظاهر بی اهمیت، باعث بروز مشکلات در زندگی شما شده باشد که این موارد در مشاوره قبل از طلاق بررسی می شود.

پیشنهاد: چگونه با فرزندان خود درباره طلاق صحبت کنیم و درباره طلاق به آنها چه بگوییم

مشاوره طلاق چه زمان ضروری است؟

وقتی که یک زوج در زندگی مشترک به مشکلاتی برمی خورند که آن مسائل حل نمی شوند و فقط روی هم انباشته می شوند و در نهایت این زوج تصمیم به جدایی می گیرند، خصوصا اینکه در این زندگی مشترک فرزندی نیز وجود داشته باشد، آن زمان حتما و باید این زوج جهت مشاوره طلاق اقدام کنند. اینکه آیا کیس طلاق هستند یا خیر توسط مشاور تعیین می شود. پس ضروری ترین زمان برای این نوع مشاوره برای زوج هایی است که بچه نیز دارند.
 

در مشاوره طلاق چه مسائلی معین می شوند؟


اینکه آیا این زوج می توانند با هم زندگی خود را ادامه دهند یا خیر!
اینکه تصمیم طلاق برای آنها درست است یا خیر!
ریشه یابی مسائل و نحوه برطرف شدن انها تا حدی که زوج ها نیزهمکاری کنند و بخواهند که مسائلشان را برطرف کنند نه اینکه به جدایی پافشاری کنند.
تعیین تعداد جلسات مشاوره برای آنها جهت پیشگیری از طلاق عجولانه
تعیین رفتارها و راهکارهایی جهت حل مسائلی که درآنها منجر به انتخاب طلاق شده است

مشاوره بعد از طلاق

مشاوره بعد از طلاق

معمولا مشاوره بعد از طلاق برای زوج هایی واجب و ضروری است که دارای فرزند هستند و فرزند بایکی از پدر یا مادر خود زندگی کند. نحوه دیدار فرزند، زمان دیدار، اینکه بهتر است پیش پدر باشد یا مادر و ... در این جلسات بررسی می شود و نحوه رفتار با فرزند به طوریکه کمترین آسیب را متحمل شود. کنترل واکنشهای او و مدیریت رفتارها و خشونت، نارضایتی والدین و ...

مشاوره بعد از طلاق به شما کمک می کند تا راحتتر با مسائلی که با آنها مواجه هستید کنار بیایید. درواقع باعث می شود شما به دور از افسردگی و یا ناراحتی ، بتوانید زندگی خود را پیش ببرید و به موفقیت هایی که می خواهید برسید. احتمال اینکه مرد یا زن بعد از جدایی، دچار وسواس، افسردگی، اضطراب، سرخوردگی شوند بسیار زیاد است. مشاوره بعد از طلاق در این حالت به فرد کمک می کند که بتواند با این بحران ها کنار بیاید و بتواند عواطف و هیجانات خود را کنترل کند.
گاهی زوج ها تصور می کنند که هرچه سریعتر بتوانند طلاق بگیرند برایشان بهتر است و زودتر از شرایط استرس زا می توانند خلاص شوند. به همین خاطر برای طلاق بدون آمادگی اقدام می کنند.درحالیکه جدا شدن و بیرون آمدن از یک رابطه ، کاملا آمادگی نیاز دارد و باید فرد ترس یا حتی شک و تردید را در خود از بین ببرند و به مرحله ای از آگاهی برسند که تمام مسائل بعد از طلاق را سنجیده باشند و قدرت مواجهه با آنها را داشته باشند مخصوصا دوری از فرزند برای والدینی که از لحاظ عاطفی، وابستگی شدیدی به فرزندشان دارند.
بسیاری از زوج ها هستند که یکی نفر از آنها به طلاق فکر می کند و مصر هست اما  طرف مقابل کاملا با طلاق مخالف است. گاهی فرد به خاطر مسائل و مشکلاتی که از سمت خودش است و نمی خواهد آنها را برطرف کند تصمیم به جدایی می گیرد. برخی ها نیز همسرشان اصرار به طلاق دارد و به این خاطر مستاصل می شود و نمی داند باید جه کارهایی انجام دهد. گاهی نیز افراد خودشان این تصمیم را می گیرند اما کاملا با تردید و شک و بدون اینکه درباره درست یا نادرست بودن و عواقب آن فکر کرده باشند. بعنوان مثال یک فردی با اختلال وابسته به شدت به همر خود وابستگی دارد اما تصور می کند که باید جدا شود تا زندگی اش بهتر شود درصورتیکه او چه در زندگی مشترک با همسر خود، چه بعد از جدایی از او آسیب می بیند و اول از همه باید این اختلال شخصیتی را در خود درمان کند. و یا فردی خودشیفته که با همسر خود به مشکل خورده، حتی اگر جدا شود و حتی با فردی بهتر ازهمسر خود نیز آشنا شود و بخواهد با او ازدواج کند، باز هم ازدواجی ناموفق خواهد داشت چون مسئله اصلی خود اوست و تا رفتارهای خود را اصلاح نکند با هیچ کسی کنار نخواهد آمد.


نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  1. ن س
    ن س

    خانم دکتر من خیلی نگران پسرم هستم نوجوان هست ۱۶ سالشه وگرنه ۱۰۰ بار تا به حال از همسرم جدا شده بودم شما بگید وقتی طلاق عاطفی پیش میاد تو زندگی جدا شدن بهتره یا زندگی کردن به خاطر بچه

    1. مدیر سایت
      مدیر سایت

      دوست عزیز طلاق عاطفي صدماتش بيشتر از طلاقي هست كه به رسميت شناخته بشه .جدا نشدن شما به نظرم به خاطر پسرتون نيست بلكه نگراني شما بعد از طلاق و احتمالا نيازمندي شما هست. چون شايد بسياري از نيازهایتان را به خاطر عدم توانمندي نمي توانيد براورده كنيد. و مجبوريد در اين زندگي بمانيد تا شرايطتون بدتر نشه . با كمك یک روانشناس ميتونيد به آگاهي برسيد تا اول روي عزت نفس شما كار بشه كه يا اين شرايط را بپذيريد و دست از جنگ و حدال برداريد يا اينكه به شما كمك بشه كه روي توانمندي اتون و كسب مهارت هاتون كار بشه و به سمت مستقل شدن پيش بريد تا بتونيد با نگراني كمتر جدا شيد

  2. ن س
    ن س

    خانم دکتر من خیلی نگران پسرم هستم نوجوان هست ۱۶ سالشه وگرنه ۱۰۰ بار تا به حال از همسرم جدا شده بودم شما بگید وقتی طلاق عاطفی پیش میاد تو زندگی جدا شدن بهتره یا زندگی کردن به خاطر بچه

سوال خود را از ما بپرسید