والدین طلاق | بایدها و نبایدهای رفتار والدین بافرزندان بعد از طلاق

چگونه بعد از طلاق، با فرزندان خود رفتار کنیم طوری که آنها کمترین آسیب را ببینند. متاسفانه فرزندان بعد از طلاق والدین، ضربه های روحی شدیدی را متحمل می شوند که گاها این لطمات از طرف خانواده ها کاملا نادیده گرفته می شود و به آنها اهمیت داده نمی شود. برای شما والدینی که درگیر مسئله طلاق شده اید و فرزند یا فرزندانی نیز دارید، راهکارهای رواشناسی کلیدی و اساسی بعد از طلاق در ارتباط با چالش ها و مسائل رفتار با فرزندان را گردآوری کرده ایم تا با به کارگیری آنها بتوانید فرزندانی سالم با کمترین آسیب روحی را تربیت کنید که نه در کودکی و نوجوانی و نه در بزرگسالی متحمل بحرانهای شدید روحی و عاطفی نشوند. این آموزش به صورت پادکست مشاوره تهیه شده که می توانید جهت خرید آنها از طریق تماس با مرکز مشاوره ما اقدام نمایید.

والدین بعد از طلاق چه کارهایی باید انجام دهند

ازآنجا که طلاق و جدایی معمولا همراه با بحث و دعوا و احساس شکست و غم و اندوه فراوان است، بسیار دیده می شود که والدین سعی می کنند با بدگویی از همسر خود پیش بچه، او را نسبت به پدر یا مادرش بدبین کند و باعث شود تا فرزند از پدر یا مادرش فاصله بگیرد. این باعث آسیب عاطفی در فرزندتان می شود و احساس عدم امنیت را در او می پروراند. پس سعی نکنید درباره همسر خود پیش فرزندتان بحث کنید یا با او پرخاشگری نکنید.
همچنین گاهی به خاطر کینه ها و ناراحتی هایی که والدین تحمل کرده اند، شروع می کنند به بدگویی در ارتباط با اقوام هسمر خود و سعی می کنند او را قانع کنند که خانواده پدری یا مادری او بد هستند و دوست داشتنی نیستند.
نباید اجازه دهید و اصرار کنید فرزندتان شما را بیشتر دوست داشته باشد یا شما را ترجیح دهد. در همه حال باید این تصمیم را به کودک واگذار کنید که بخواهد از لحاظ حسی و عاطفی ، پدر یا مادر خود را بیشتر دوست داشته باشد. نباید بخاطر ترس از دست دادن فرزندتان شروع به متقاعد کردن او کنید که حتما وابستگی به شما داشته باشد. به جای اصرار، می توانید دوست داشتن خود را به او اثبات نمایید.
کودک خود را سرزنش نکنید و نسبت به او صبور باشید. مشکلات خود را تقصیر او نیندازید. او به اندازه کافی از این جدایی ناراحت و آسیب خورده است. شما با کوچکترین رفتارهایتان باعث می شوید احساس گناه کند و یا از خود بیزار شود. 
کلام آخر اینکه خطرات روحی که یک فرزند طلاق را تهدید می کند هم زیاد هستند هم شدید. بعنوان والدین طلاق باید مواظب باشید به عواقب و نتایج طلاق ذهن و روان فرزندتان را به شدت بهم می زند، دامن نزنید.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت